Sokat biztos nem segít, de komolyan árthat a hatósági áras benzin

5 perc

2021.11.18. 09:00

Az üzemanyagárak befagyasztásának hatása azon múlik, drágul-e a kőolaj, és hogyan alakul a forint árfolyama, ezek kockázatai viszont jelentősek. A benzinkutak elleni szankciók kivitelezése és jogi következményei is kérdéseket vetnek fel.

Az üzemanyag árának befagyasztása túl drasztikus lépés – szögezte le Orbán Viktor október végén a Parlamentben, majd három héttel később a kormány 480 forintban maximálta a 95-ös oktánszámú benzin és a normál gázolaj literenkénti fogyasztói árát. Az intézkedés – egyelőre – három hónapra szól, és a prémium hajtóanyagokra nem vonatkozik. A pálfordulást a miniszterelnök azzal magyarázta, hogy a drágulás olyan mértékű, és annyira húzza magával az inflációt, hogy muszáj volt lépéseket tenni a gazdaság fejlődése és a családok biztonsága érdekében.

Az mondjuk nem világos, mi sarkallta cselekvésre a kormányt pont most, amikor az árvágta épp lassulni látszott. Az autótulajdonosok mindenesetre így is nyernek az intézkedéssel – tankolásonként legfeljebb egy-két ezer forintot, hiába igyekszik a Fidesz a Brüsszel és az ellenzék ellen vívott rezsiharc újabb hadszíntereként feltüntetni a benzinárat. Arányosan jobban járnak a sokat fogyasztó vállalkozók és vállalkozások, például a fuvarozók és a taxisok. De még a 480 forint is nagyjából százzal több az év elejinél, ráadásul egyéb költségeik továbbra is emelkednek. A fuvarosszervezetek szerint a befagyasztás lélegzetvételhez juttathatja a cégeket, a viteldíjak emelése azonban így is elkerülhetetlen.