Wolfgang Tillmans: A művészeknek politikusabbaknak kellene lenniük, de a pékeknek is
Ahol értelmezik, jelzőkkel látják el, ott szűkül a demokrácia, csorbul a művészi szabadság – mondja a világ egyik vezető fotóművésze, aki a londoni Tate és a New York-i MoMA között a budapesti Trafóban állít ki.
HVG : Világhírű múzeumok versengenek egymással azért, hogy ön kiállítson náluk. Miért döntött úgy, hogy elfogadja egy magyarországi alternatív kiállítótér, a Trafó Galéria meghívását?
Wolfgang Tillmans : Valóban sok a meghívásom, de többnyire nem a kelet- és a közép-európai térségből. Még a hazámmal szomszédos Lengyelországban is csak húszévi kiállítási múlttal a hátam mögött, 2011-ben volt az első egyéni tárlatom. Nyugat-Európa Nyugat-orientáltsága rendkívül erős, és én tudatosan igyekszem tenni ellene. A nyitottság tehát megvolt bennem, és annak külön örültem, hogy a meghívás egy olyan intézménytől jött, amelynek az értékrendjét támogatni tudom.
HVG : Neve előkelő helyen szerepel az ArtReview magazin Power 100-as listáján. Az angol power szó magyarul hatalmat is jelent; miben áll ön szerint a művész, a művészet hatalma?