Part-hatás vagy guggoló-effektus? A Szuezi-csatorna és a beszorult Ever Given rejtélye
Nem csupán az oldalszél miatt fúródhatott a Szuezi-csatorna partjába a teherszállító, keresztbe tehetett a hidrodinamika is. Bő ötven napja keresik a választ. A szuezi révkalauzok történetének köze van az '56-os forradalomhoz is.
Nem képes szabadulni a Szuezi-csatorna fogságából az Ever Given konténerszállító hajó. Miután március 23-án keresztbe fordult, és részben megbénította a világkereskedelmet, most a teherjárművet az egyiptomi hatóságok addig nem engedik ki az országból, amíg nem kapnak kártérítést a hatnapos mentőakcióért és annak következményeiért. A jelenleg is a csatornában – ezúttal a kiszélesedett részén, a Nagy Keserű-tóban – veszteglő hajó tulajdonosaitól eredetileg 916 millió dollárt követeltek, ez a múlt héten nagyvonalúan 600-ra mérsékelték.
Több mint ötven napja abban sincs egyetértés, hogy pontosan miért fordult keresztbe a 400 méter hosszú teherszállító. A kiszivárgott hírek szerint a fedélzeten tartózkodó két egyiptomi révkalauzt nem találták felelősnek. Elsősorban az erős oldalszelet, illetve az abból keletkező homokvihart okolják a balesetért.
Kétségtelen, hogy a 193 kilométer hosszú Szuezi-csatornán a navigálás egyik nehézsége a sivatag felől támadó állandó szél, ami különösen az Ever Given kategóriájába tartozó – megrakva 30 méterrel is a vízfelszín fölé tornyosuló – behemótok esetében lehet kockázatos. Szakértők szerint már óránkénti 50–60 kilométeres sebességű légáramlás elfordíthatja őket, azon a napon pedig óránként 75 kilométeres löketek is voltak.
Nemcsak a szél nehezíti a manőverezést, hanem az is, hogy a legnagyobb teherszállítókhoz mind a part, mind a fenék hihetetlenül közel van.