Az Apple lecserélte az Intelt, mert méretre és feladatra készülnek az új chipek
Az otthoni munka felfutása, a dolgok internetjének épülése és a digitalizáció általános terjedése olyan keresletet teremtett a chipek iránt, ami teljesen átalakítja az iparágat. A piacvezető Intel stratégiaváltásra kényszerülhet. Ennek jeleként az Apple már maga készíti eszközeinek agyát.
Kutyaszorítóba kerültek a nagy autógyártók, amelyek nem számítottak arra, hogy a koronavírus-járvány okozta visszaesés után gyorsan újraerősödik a kereslet. Termelésük ugyanis a precízen kiszámított alkatrész-beszállításra épül; most a japán Toyotától az olasz–amerikai Fiat Chrysleren keresztül a német Volkswagenig, az amerikai Fordig és General Motorsig arra kényszerültek, hogy ideiglenesen leállítsanak gyártósorokat. Így tesz szerdától tíz napon át a kecskeméti Mercedes-gyár is. Pedig csak egy-két apró dolog hiányzik: néhány abból a mintegy száz különböző félvezetőből, ami – a motorvezérléstől az érintőképernyős fedélzeti számítógépig a jármű különböző pontjain – segíti egy modern gépkocsi működését. A mélyponton nem rendeltek eleget, a chipgyártók ezért átállították termelésüket a laptopok, a webkamerák, a tabletek, az okostelefonok és mindenekelőtt a távmunkát segítő eszközök előállítására.
A koronavírus-járvány technológiai mellékhatásaként tíz éve nem látott ütemben nőtt tavaly a személyi számítógépek eladása, a felhőszolgáltatást kínáló vállalatok pedig nem győzik bővíteni a szerverparkjaikat. A távközlési cégek a pandémiától függetlenül is gőzerővel építik az 5G mobilszabványt alkalmazó hálózatukat, s a jóval nagyobb sávszélességre alapuló dolgok internetjének (IoT) előkészítése is megnövelte a félvezetők iránti keresletet. Külön igényt jelentett a videojáték-konzolok új generációja, a Sony PlayStation 5 modelljéből például a feketepiacot tápláló hiány lépett fel, mert a kaliforniai Advanced Micro Devices (AMD) nem tudott hozzá elég chipet szállítani.