Csak Európában van bajban a Skoda
Az autóértékesítés válsága ellenére a német Volkswagen-csoporthoz tartozó Skoda bővíti kapacitásait Európán kívül. A Skoda márkamenedzsere az Auto, Motor und Sportnak elmondta, hogy Kínában például a jelenlegi 50-60 ezres kibocsátást az idén meg akarják kétszerezni.
A Skodának a VW-vel közös oroszországi gyárában évi 150 ezerre bővül a kapacitás, s bekapcsolódik a termelésbe az indiai gyár is.
© Autómenedzser |
A Skoda-gyár termelésének korlátozása nagyon jelentős negatív hatást gyakorolhat a 45 ezer lakosú Mladá Boleslav városra is. Mivel a város és környéke lakosságának nagy része - majdnem 20 ezer ember - a gyárban dolgozik, a keresetek csökkenése kihat a helyi kereskedelem és fogyasztás alakulására is.
A Skoda az elmúlt hetekben felmondta a szerződést a külföldi munkavállalókkal, akiket közvetítő cégeken keresztül alkalmazott. Mintegy 1500 lengyel, szlovák, ukrán munkás már távozott a gyárból, s további mintegy 2500 szerződése a napokban jár le.
A város lakossága most attól tart, hogy a munka és kereset nélkül maradt emberek közül sokan Mladá Boleslavban maradnak, s nehéz szociális helyzetük a bűnözés növekedéséhez vezethet. Az állami rendőrség intézkedéseket foganatosított, s növelte létszámát a helyi rendőrség is.
A hazai, tehát a törzsalkalmazottaktól a cég egyelőre nem kíván megválni. "Számuk 2009-ben csak mintegy három százalékkal csökken. Többnyire nyugdíjaztatásról van szó" - mondta újságíróknak Jaroslav Cerny, a Skoda szóvivője.