„Annak jó ez az intézmény, aki hisz abban, hogy lehet jókedvvel is tanulni”
Empátia, elfogadás, önálló gondolkodás – Lányi Marietta pedagógiai vezető így foglalja össze röviden azt, hogy a tananyagon felül még mivel gazdagodhatnak azok a diákok, akik a Gyermekek Házában, az ország egyetlen állami fenntartású alternatív középiskolájában tanulnak.
HVG: Több évtizedes általános iskolai működés után 2019-ben egészült ki a Gyermekek Háza négy plusz egy osztályos gimnáziummal. Miért érezték szükségét annak, hogy középiskolai részt is létrehozzanak?
Lányi Marietta: Általános iskolaként indultunk, nem akartunk gimnáziumot alapítani. Olyan iskolát alakítottunk ki, amely figyelembe veszi a gyermekek sajátosságait és a különbözőséget értékként kezeli. Azt vettük azonban észre, hogy a nálunk végzett gyerekek nehezen találtak maguknak megfelelő középiskolát. Sokan szerettek volna alternatív középiskolában továbbtanulni, de kevés ilyen van Budapesten és a legtöbb tandíjas. A szülők és diákok igénye egybeesett a fenntartó szándékaival is, ugyanis az oktatási tárca szeretett volna állami fenntartású, alternatív középiskolát alapítani. Amiről később leginkább ismertté váltunk az az integrált nevelés, amit ma inklúziónak hívunk. Mi vagyunk az első iskola Magyarországon, amely élt az 1993-as törvény adta lehetőséggel, és megnyitotta az intézmény kapuját a sérült gyermekek előtt is. Osztályainkban az arányuk nagyjából tíz százalék, azaz 3-4 diák. Ők úgymond „klasszikus fogyatékosok”, hallássérültek, mozgássérültek, autisták, Down-szindrómás gyerekek.
HVG: Ha az iskola alapelveit nézzük, mi az, ami bevált az általános iskolában, és a gimnáziumban is működik?
L. M.: Már az általános iskolánál rájöttünk, hogy el kell felejteni a frontális oktatást. Szintek szerint tanítjuk a diákokat, tehát nem mindenkinek egyszerre ugyanazt és ugyanúgy. Meghatározó munkaformánk a kooperatív tanulás, amikor a tanulók egymást segítik. Arra törekszünk, hogy a diákok megtanuljanak felelősséget vállalni, időt beosztani és önállóan gondolkodni. Alapelveink aktív tanulási magatartásra ösztönzik a diákokat.
HVG: Kiknek való ez a gimnázium, azokon kívül, akik már általános iskolába is ide jártak? Előnyben vannak-e azok, akik itt végzik az első nyolc osztályt?
L. M.: Akik a Gyermekek Házában nevelődtek, azoknak teljesen természetes az itteni tanulási módszer, szemlélet és légkör. Nagyon érdekesek a kívülről érkező diákok visszajelzései, őket ez az egész először meglepi, például az, hogy tegezhetik a tanárokat, hogy személyre szabott segítséget kapnak. Először a saját általános iskolai diákjainkat fogadjuk, belső kritériumrendszer alapján, a fennmaradó helyekre viszont várunk más iskolákból érkezőket, itt 10–15-szörös túljelentkezést tapasztalunk. Azoknak való ez az iskola, akik olyat keresnek, ahol a gyerekek az ismeretek mellett az elfogadást és az empátiát is tanulják. Annak jó ez az intézmény, aki hisz abban, hogy lehet jókedvvel, együttműködve tanulni, és akik elfogadják, hogy sokfélék vagyunk, és nem idegenkednek a sérült gyerekektől.
HVG: Korábban ön a HVG-nek úgy nyilatkozott, hogy az információ nem mindig a tanártól származik, sokkal nagyobb teret engednek az egymástól tanulásnak. Ez mit jelent a gyakorlatban?