Évek óta zuhan a Boeing, kérdés, elkerüli-e a repülőgyártó óriáscég a földbe csapódást
Már a csődvédelem lehetősége is felmerült az egykor szebb napokat látott Boeingnél. Kérdés, miképpen képes visszanyerni a megrendelők bizalmát az évek óta veszteséges amerikai repülőgépgyár.
Összesen 33 milliárd dollár üzemi veszteség 2019, az utolsó nyereséges év óta, több mint egy hónapja tartó, eddig ötmilliárd dolláros kárt okozó sztrájk és tömeges, a 171 ezer alkalmazott tizedét érintő elbocsátás – ilyen hírek érkeznek az évek óta súlyos válságban lévő Boeing háza tájáról. Nem véletlen, hogy a cégnél a napokban már felmerült a csődvédelem lehetősége is, amit most azzal próbálnak elhárítani, hogy 35 milliárd dollárt teremtenének elő hitelekből és részvényeladásból.
Elképzelhető, hogy a mostani hitelfelvételről az utolsó pillanatban született meg a döntés, mert a Boeing besorolása már csak egy szinttel van a bóvli kategória fölött, s ha tovább romlik az osztályzat, az újabb kölcsönök megfizethetetlenné válnak. A vállalat hosszú lejáratú adóssága jelenleg 53 milliárd dollár, több mint 40 milliárddal magasabb a 2019. márciusinál, amikor elkezdődött a cégóriás vesszőfutása: akkor zuhant le szoftveres hiba miatt a második Boeing–737 Max gép, amit a legjobban fogyó típus közel két évig tartó földre parancsolása követett. A két lezuhant gépen 346 ember vesztette életét.
Azóta egymást követték a problémák. A két katasztrófa 20 milliárd dolláros közvetlen és mintegy 60 milliárdos közvetett veszteséget okozott a társaságnak. Az amerikai hatóságok által végzett vizsgálatokból, valamint a cég titkait a nyilvánosság elé táró kiszivárogtatók beszámolóiból egyértelművé vált, hogy előbbre helyezték a nyereséget a biztonságnál és a minőségnél. Nem volt megfelelő az új típusok tesztelése, és úgy is telepítettek kulcsfontosságú szoftvereket, hogy tisztában voltak vele: azok nem működnek minden esetben megbízhatóan.