Mire használják, mire nem merik használni a magyar vállalkozások a mesterséges intelligenciát?
A híradásokból gyakran úgy tűnhet, alig akad olyan vállalat, amelyik ne akarná kihasználni a mesterséges intelligencia lehetőségeit. A magyarországi adatok azonban azt mutatják: a technológiára nyitottak egyelőre hangosabbak, mint ahányan vannak. De van, ahol a felkészült munkavállalók már most többre, jobbra számíthatnak.
A hazai vállalatok több mint harmada már használja a mesterséges intelligenciát (MI), vagy aktívan gondolkodik annak bevezetésén. Ez az EY tanácsadó cég 53 országban, köztük Magyarországon végzett nemzetközi kutatásából derült ki júniusban. A helyzetkép szerint a magyar cégek 20 százaléka már alkalmaz MI-eszközöket, további 18 százalékuk két éven belül tervez bevezetni a divatos technológiára alapuló megoldást. Összességében a megkérdezettek nagyjából harmada arról számolt be, hogy az általa képviselt cég már nekilátott vagy legalábbis tervezi, hogy teszteli a kiválasztott MI-megoldásokat, bevonja a folyamatba a felső vezetőket, útmutatót dolgoz ki az alkalmazottak számára, és felhasználási szabályokat vezet be az adatvédelmi kockázatok enyhítésére. Az etikus használat irányelveinek meghatározása is hasonló arányban történt meg vagy van már egyeztetés alatt a válaszadóknál.
Nagyságrendileg hasonló eredményre jutott a Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI), amikor negyedéves konjunktúravizsgálata részeként idén júliusban összesen 350, legalább 20 főt foglalkoztató hazai vállalkozás vezetőjét kérdezte. Ebből az elemzésből az derült ki, hogy MI-t a vállalatok körülbelül tizede (12%) használ, további egyötöd részük (22%) tervezi a bevezetését. Bár a számok nem pontosan azonosak, a lényeg összecseng: az EY felmérése szerint a magyarországi cégek 38 százaléka legalábbis nyitott a mesterséges intelligencia alkalmazására, a GVI 34 százalékot mért ugyanerre.