Dolgozatokhoz is használhatták a magyar egyetemisták az MI-t, katasztrofális vége lett a kísérletnek

10 perc

2024.09.12. 04:30

2024.09.12. 13:17

Csökkent a hallgatók tudásszintje és motivációja, nőtt a köztük lévő társadalmi egyenlőtlenség – a Corvinus egyetem két oktatója, Benedek Márton és Sziklai R. Balázs tanulságos kísérletbe fogott, amikor megengedték hallgatóiknak, hogy használják tanulmányaikhoz a ChatGPT-hez hasonló mesterséges intelligenciákat. Az eredmény lesújtó lett. Interjú.   

HVG: Érdekes kísérletet végeztek a Corvinus Egyetemen: két szemeszteren keresztül lehetővé tették a kurzusaikon (ahol gazdasági problémák megoldását tanítják matematikai modellekkel) a hallgatóknak, hogy mind a gyakorlatokon, mind a vizsgákon használjanak ChatGPT-szerű mesterséges intelligenciákat (MI). A kísérlet eredménye enyhén szólva sem lett pozitív. Mégsem alkalmas az MI az oktatás segítésére?

Benedek Márton: Valóban, egyelőre rosszak a tapasztalatok, de később átfordulhat ez akár pozitív irányba is. Az biztos, hogy az oktatóknak és a hallgatóknak is tanulniuk kell az MI hatékony használatát. Számunkra talán az volt ennek az időszaknak a legnagyobb meglepetése, hogy miként változott a hallgatók motivációja. Azt feltételeztük (és ez egybevágott az iparági várakozásokkal), hogy ha nyitunk az ilyen eszközök használata felé, sőt, bátorítjuk a hallgatókat arra, hogy tanulják meg helyesen használni ezeket, akkor nő a motivációjuk. Ennek az ellenkezője történt. A rosszabb tanulók örültek, hogy találtak egy könnyebb utat a jobb jegyek eléréséhez, a jobb hallgatók viszont arra jöttek rá, hogy nem érdemes fáradozni a hagyományos tanulás módjaival, ha mások sokkal kisebb energiabefektetéssel is elérik azt, amit ők.

Sziklai R. Balázs és Benedek Márton
Cabrera Martin

Sziklai Balázs Róbert: Én nem nevezném ezt az egészet kísérletnek, inkább valamiféle oktatási gyakorlatnak mondanám. Komoly tudományos kísérlet még nem is nagyon volt a témában. Gondoljunk bele! 2022-ben jelent meg a ChatGPT, egy kísérletet megtervezni, etikailag elfogadtatni, majd lefuttatni, az eredményeket publikálni viszont eleve több mint két év. Egyébként a technológia betörésének sebességéről annyit jegyeznék meg, hogy amikor az autók megjelentek a 19. század végén, onnantól kellett 15-20 év, amíg Amerikában elérte az egymilliót az eladott autók száma. A mosógépnek szintén kellett két évtized. A ChatGPT-nek 5 nap kellett az első egymillió felhasználóhoz, két év után már több mint 180 millió felhasználója van. Pedig ez is egy olyan technológiai innováció, ami legalább olyan radikálisan felforgatja a világot, mint az autó a tömegközlekedést vagy a – nők tömeges munkába állását lehetővé tevő – mosógép a munkaerőpiacot.

HVG: Lehet, hogy korai volt még ez a próbálkozásuk az MI-vel?

B. M.: Abban hiszünk, hogy ezeket az eszközöket be kell építeni az oktatásba, még akkor is, ha ez kihívásokkal jár. Mi is nagyon sokat tanultunk ez alatt a két szemeszter alatt, nem tudtuk előre kiszámítani, hogy mi lesz a végeredmény.