Ha nem Budapest környékén vonatozik, jóformán csak leharcolt, cserére szoruló szerelvénnyel mehet

3 perc

2024.08.28. 04:35

2024.08.28. 06:14

A fővárosi agglomerációban svájci minőség, mindenütt máshol az országban elavult és lestrapált járműpark várja az utasokat.

Miközben a MÁV 7 ezer kilométeres sínhálózatának éppen a legnagyobb igénybevételnek kitett, Budapesten belüli része már balesetveszélyesen leromlott állapotban van, a Budapestre ingázó utasokat mégis szinte elkényezteti a vasútvállalat. Legalábbis, ami a járműveket illeti. Az elővárosi vonalakon ugyanis – az egy lajosmizseit kivéve, amely fölött nincs felsővezeték – szinte kizárólag svájci gyártmányú Stadler motorvonatok szaladgálnak.

Utolsó figyelmeztetés: a főváros környékén bárhol megismétlődhet egy olyan vonatbaleset, amilyen a Keletinél történt

Budapest kormányzati büntetése is közrejátszott abban, hogy a Keleti Pályaudvarnál kisiklott egy vonat, kis híján nagy szerencsétlenséget okozva. Az infrastruktúra fejlesztésénél épp a vidéki utasok érdekében kellene a fővárosi sínhálózatot modernizálni. A miniszternek csak személyeskedésre futja.

A 200 személyes Flirtök első 60 darabja 2007–2010-ben állt forgalomba, a következő 63 pedig 2014–2016-ban. Mivel azonban – elsősorban a legtöbb utast szállító váci és ceglédi vonalon – gyakran három ilyet is össze kellett kapcsolni, hogy mindenkinek jusson hely, utána szintet léptek a beszerzések: 2019–2022-ben 40 darab emeletes, 600 személyes Stadler Kiss is munkába állt a budapesti agglomerációban. Ebből a mennyiségből már arra is futja, hogy néhány svájci szerelvény az ország más vidékein, nyáron például a Balaton partján is fel-felbukkanjon.