Oliver Dlouhý, a Kiwi.com vezére: El kell dönteni, hogy értékesebb-e a repülés, mint a vele járó környezeti hatások

9 perc

2024.08.25. 09:00

Egyetemistaként szeretett volna eljutni a barátnőjével Portugáliába, de nem volt pénzük közvetlen járatra jegyet venni. A barátnőjéből azóta a felesége lett, Oliver Dlouhý pedig ma már egy 900 fős cég élén évente millióknak segít megtalálni, hogyan juthatnak el olcsóbban úticéljukhoz. A Kiwi.com alapító-vezérigazgatója arról is beszélt a hvg360-nak, hogyan lett a Ryanairrel folytatott többéves konfliktusukból hirtelen együttműködés, hogyan látja a mesterséges intelligencia szerepét az ügyfélszolgálatok jövőjében, és miért nem érdemes lemondanunk a repülésről a fenntarthatóság jegyében.

HVG: Honnan jött az inspiráció, hogy huszonévesen éppen a légiközlekedés hatalmas és komplex ágazatában indítson vállalkozást?

Oliver Dlouhý: Ha sejtettem volna, mekkora kihívásra vállalkozom, talán bele sem kezdek. Egy hétköznapi problémát szerettem volna megoldani: az egyik nyáron Portugáliába repültünk volna az akkori barátnőmmel – aki azóta már a feleségem – de nem találtunk megfizethető jegyeket. Megpróbáltunk összekombinálni a különböző járatokat, elrepültünk Wizzairrel Milánóba, onnan EasyJettel tovább Portoba, visszafelé Faroból eindhoveni átszállással Prágába. A töredékét fizettük annak, amit a közvetlen járatért kellett volna, viszont egy hetünkbe telt megtalálni a legjobb útvonalat. Jó ötletnek tűnt automatizálni és kész szolgáltatásként piacra vinni ennek a problémának a megoldását. Elkezdtem befektetőket keresni, jött egy másik cseh srác, aki 20 ezer eurót ajánlott 45 százaléknyi tulajdonrészért. Találtam egy társalapítót is, Jozef Képesit, aki egyébként félig magyar, Dunaszerdahelyről származik. Végül mi hárman indítottuk útjára a vállalkozást. Ma már 900 alkalmazottunk van, tavaly értékesítettünk világszerte 25 millió ülőhelyet, 2,5 milliárd eurós forgalmat és 300 milliós bevételt értünk el, a cég pedig jövedelmező, szóval azt hiszem, jó ötlet volt elindulni.

HVG: Miben más a Kiwi.com, mint a többi, hasonló alkalmazás?

O.D.: Három fő aggodalmat azonosítottunk a felhasználóink körében. Az első, hogy a legkedvezőbb ajánlatot kapják-e, nem húzzák-e le őket. A második a járatokat érintő fennakadások: hogyan kapnak visszatérítést, ha törlik a járatukat, kihez fordulhatnak, ha késés miatt lemaradnak az átszállásról. A harmadik a szükséges papírok és információk kérdése, melyik terminál, melyik kapu, kéznél lesz-e a jegy, amikor kell.

Mi mindhárom aggodalmukkal foglalkozunk. Átlátható ajánlatot nyújtunk a felhasználóknak: nem azt az útitervet tárjuk eléjük, amelyik nekünk a legtöbb profitot hozza, hanem amelyik a legolcsóbb. Ha a légitársaságok oldalán olcsóbb foglalni, akkor azt az árat tüntetjük fel, elmagyarázzuk, miért érné meg nálunk megvenni a jegyet, és hagyjuk, hogy a fogyasztó döntsön.

A mi hozzáadott értékünk három fő dologból áll. Azonnali, újrafoglalásra felhasználható visszatérítést biztosítunk járattörlés esetén. A csatlakozás lekésésekor segítünk megtalálni a legjobb megoldást, hogy a felhasználónk minél előbb eljusson úticéljára, és biztosítjuk az átfoglaláshoz szükséges összeget. A becsekkolást pedig automatizáltuk, a jegy egyből megjelenik a Kiwi.com alkalmazásban, amikor szükség van rá. Ezt nyújtjuk mi, amiért a fogyasztók fizethetnek egy apró összeget, vagy dönthetnek úgy, hogy nem rajtunk keresztül foglalnak.

Oliver Dlouhý
Veres Viktor

HVG: A felhasználók mekkora része foglal ténylegesen a Kiwi.comon keresztül?

O.D.: Van erre vonatkozó adatunk, ami azt mutatja, hogy a többség nálunk foglal. Ennek két oka van: egyrészt a felhasználók értékelik a szolgáltatásainkat, különösen most, amikor sok a fennakadás a légiközlekedésben. Másrészt olyan útiterveket kínálunk, amelyek nem feltétlen érhetők el máshol, például a légitársaságok oldalán. Mi nem csak kombináljuk a kínálatukat, de felelősséget is vállalunk a járattörlésekért vagy a késésekért.

HVG: Ön is említette az elmúlt hetek rengeteg fennakadását, hogyan befolyásolja ez a tervezést? Mit lehet tenni az akár egy napnál hosszabb késések esetén, hogy ne menjen a teljes útiterv rögtön a kukába?