Két gimis srác zseniálisan összekombinálta a magyar közoktatás követelményeit és a mesterséges intelligenciát
Vajda Ádám és Bacsur Dániel középiskolás éveik elején jártak, amikor kitört a koronavírus-járvány, és online oktatásra kellett átállni. A fiatalok az ott szerzett rossz tapasztalatokból építkezve hozták létre azt a platformot, ami a mesterséges intelligencia aktuális vívmányait kombinálja a magyarországi közoktatás követelményeivel. Ez az Avatar, a 24 órán át rendelkezésre álló tanár.
Képzeljen el egy tanárt, aki soha nem fáradt, bárhonnan el lehet őt érni, és készségesen válaszol minden egyes feltett kérdésre – legyen szó magyar irodalomról, biológiáról vagy épp technikáról. Ez eddig az ország legjobb oktatója is lehetne, ám ha hozzátesszük még azt, hogy a nap 24 órájában elérhető és a diákok rendelkezésére áll, akkor rögtön egyértelművé válik, hogy a mesterséges intelligenciáról (MI) van szó. Pontosabban egy avatarról, egy digitális tanárról, amit az MI kelt életre.
Ez az, amit Vajda Ádám és Bacsur Dániel megálmodott – majd meg is alkotott. Ha a két fiatal neve ismerősen cseng, az nem a véletlen műve: ők azok, akik néhány hónappal ezelőtt azzal robbantak be a köztudatba, hogy megépítették a kerekesszékek Tesláját: önvezető rendszert írtak egy elektromos kerekesszéknek, ami nagy segítség lehet a jövőben a mozgáskorlátozottak számára. A két fiatalnak azonban nem ez az egyetlen projektje.
„Mindketten ahhoz a korosztályhoz tartozunk, akinek a középiskolás éveit vágta ketté a koronavírus-járvány. Nemrég feltettük magunknak a kérdést, hogy – a nyilvánvalón túl – mi az, ami a legrosszabb volt ebben az időszakban. A válasz azonnal jött: a személytelenné vált oktatás” – mondja a HVG-nek Vajda Ádám. „Az online órákon gyakran még az embereket se lehetett látni, csupán monogramokat a kijelzőn” – teszi hozzá Bacsur Dániel. Mindez bő fél éve történt, a két diák pedig nem sokat ült a babérjain: az önvezető kerekesszék mellett elkészítették az Avatart is.