Visszafogtuk a légszennyezést a tengereken, és ezzel még jobban elszabadítottuk a klímaváltozást
Egy 2020-as szabályváltoztatás jelentősen csökkentette az óceánjáró hajók üzemanyagának kéntartalmát, áttételesen pedig ez volt az egyik oka annak, hogy ennyire extrém forró lett a tavalyi és az idei év.
A klímapokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Ez lehet annak a tanulmánynak egyik tanulsága, mely kimutatta: a tavalyi és idei extrém hőhullámok kialakulásához az is hozzájárult, hogy néhány évvel ezelőtt – épp a klímaváltozás mérséklése érdekében – jogszabállyal kényszerítették rá a világ óceánjáró hajóit, hogy a korábbinál jóval tisztább üzemanyagot használjanak.
A változtatás hatására jelentősen csökkent is a tengerjárás károsanyag-kibocsátása, csakhogy a törvény összeállításánál nem vettek figyelembe egy fontos tényezőt. Ez pedig az, hogy a hajókéményekből felszálló, szennyező részecskék a vízpermettel keveredve fényvisszaverő pajzsként viselkednek, és így fékezik az óceánok, velük együtt pedig a szárazföld további melegedését is. Az új törvény miatt azonban kevesebb szennyező részecske került a hajókéményekből a légtérbe, zsugorodott az óceánok fölött a fényvisszaverő pajzs, az örvendetesen tisztuló levegő így aztán végül közreműködött a hőhullámok még borzalmasabbá válásában.
Kevesebb szenny, kevesebb felhő
Az egész onnan indult, hogy az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezete (International Maritime Organization – IMO) 2020. január elsejétől új követelményeket vezetett be minden óceánjáró – turista és szállítmányozó egyaránt – hajóra: előírták, hogy az üzemanyaguk kéntartalmát az addigi 3,5 százalékosról legfeljebb fél százalékosra kell csökkentetni. Ezt a lépést akkor “az olajpiac történetének legnagyobb változásaként” aposztrofálták.
A változtatás sikeres volt: mint a University of Maryland tudósai a Nature-ben publikált tanulmányukban kimutatták, hatására 80 százalékkal csökkent a kén-dioxid kibocsátása. Ugyanez a tanulmány mutatott rá arra is, hogy a levegő tisztulása hozzájárult ahhoz, hogy extrém forró lett a tavalyi és az idei nyár.
A tisztább üzemanyaggal lecsökkent a hajók kéményén kiszálló kén-dioxid-részecskék mennyisége is, márpedig ezek a részecskék – melyek például szén, kőolaj, illetve esetünkben az üzemanyagként használt, úgynevezett bunkerolaj elégetésekor keletkeznek – a vízpárával reakcióba lépve aeroszolokat hoznak létre.
A hajók tulajdonképpen saját felhőcsíkokat húznak maguk után, melyek visszaverik a napfényt az űrbe. Ezen aeroszoloknak közvetlen hűtőhatása van, és mivel ezek mennyisége a hajózási szabályok megváltoztatása miatt csökkent, hűteni sem tudnak már annyira, mint pár éve.
Nem ez volt az első ilyen témájú kutatás, 2023-ban is bemutattak már egyet – az ugyanerre jutott.