A Postán kívül gyakorlatilag nem maradt magyar szereplő a csomagautomaták piacán
A Foxpost eladása is jelzi, hogy zajlik a konszolidáció a csomagautomaták piacán: a külföldi cégek lassan teljesen kiszorítják a magyar befektetőket.
A napokban a Wallis Group és a Trueway eladta a Foxpost csomagautomata-vállalatot a magyar piacon agresszíven terjeszkedő cseh Packeta mögött álló konzorciumnak. A versenyhivatal jóváhagyása esetén a cégcsoportnak összesen több mint kétezer automatája lesz Magyarországon, ezzel előzi a jelenleg 1800 automatával működő GLS-t. Szintén az elmúlt hónap fejleménye, hogy a romániai eMag logisztikai vállalata, az Easybox automatákat üzemeltető Sameday 80 százalékos részesedést szerzett a Fürgefutár.hu-ban, emellett felvásárolta a több mint 700 Pick Pack Ponttal bíró Sprinter Futárszolgálatot a Magyar Lapterjesztő Zrt.-től.
„A jelenlegi piaci környezet megköveteli a proaktív lépéseket, ugyanis ilyen átrendeződések mellett könnyen elképzelhető, hogy egyes szereplők kieshetnek a piacról” – mondja Szép Károly, a Sameday kereskedelmi és marketingigazgatója, aki szerint bár a tárgyalások néhány hónap alatt lezajlottak, a vállalat már évek óta készült arra, hogy elindul a piaci konszolidáció.
A felvásárlások eredményeként a Magyar Postán kívül nem maradt magyar szereplő a szektorban: a GLS angol, az Alzabox cseh hátterű, míg az ExpressOne tulajdonosa az osztrák, a DPD-é pedig a francia állami posta. Magyarország kiváló kísérleti terep, hiszen a csomagautomata-piac Nyugat-Európában még gyerekcipőben jár, és régiós szinten a cseh és a lengyel piac mellett a magyar is kiemelkedik az automaták számában.
„Árgus szemekkel figyelik, hova fut ki a folyamat, mennyire értékálló ez a kiszállítási megoldás, és hogyan lehet gazdaságosan üzemeltetni” – mondja a HVG-nek Madar Norbert, a GKID piackutató és tanácsadó cég partnere.