Egészen másként szórakozik az új generáció, és ehhez a vendéglátóiparnak is alkalmazkodnia kell

8 perc

2024.06.12. 15:00

2024.06.13. 07:06

Mintha mindent egyszerre próbálnának bepótolni a fiatalok, akiket kamaszként szobafogságra ítélt a Covid. Az új generáció a szórakozás mellé kultúrát akar, tudatosan válogatja meg, mit iszik vagy eszik, és milyen üzleti modellt támogat a pénzével. Ehhez pedig a vendéglátóiparnak is alkalmazkodnia kell. Kaibinger Márton cikke.

 

Tudatosabb generáció lakja be magának Budapest szórakozóhelyeit, és a fiatalok igényei érezhetően átszabják a város éjszakai életét. A kilencvenes–kétezres években a plázák megjelenése – tehát egyfajta ingatlanpiaci átalakulás – hatásaként változtak meg a fiatalok szórakozási szokásai, napjainkban viszont az új generáció szemléletváltozása hat a vendéglátásra. Ennek a nemzedéknek meghatározó élménye, hogy a világ felfedezését megakasztotta számára a Covid-járvány.

A klímaszorongással együtt ez sok fiatalban olyan egészség- és környezettudatosságot alakított ki, amihez már akkor is ragaszkodnak, amikor újra belevetik magukat a szórakozásba, és megpróbálják bepótolni a bezártságban elveszett éveiket. Az ő igényeik ráadásul találkoznak egy hosszabb folyamattal, amely, ha át még nem is rendezte, de elindította a változást a budapesti vendéglátásban is.

A budapesti „fiatalos” éjszakai életben 15 éve indult meg a változás

– mondja Csókay Gergely, aki klubok, szórakozóhelyek működtetésében is érdekelt szakemberként az elejétől kezdve belülről látta a kibontakozó új trendet. Szerinte „furcsa módon pont a 2008-as gazdasági válságnak köszönhetően kezdett kialakulni az a fajta unikális, sehol máshol nem létező éjszakai élet, ami Budapesten megfigyelhető a fiatalok körében”. Az ok: az ingatlantulajdonosok fejlesztési tervei elakadtak, s mivel nem akarták parlagon hagyni az épületeket, bérbe adták azokat a piacinál lényegesen alacsonyabb áron. Míg a több mint százéves, műemlék jellegű épületekben Nyugaton bankok és hotelek, Budapesten szórakozóhelyek és kocsmák rendezkedtek be.

Fiatalok, buli
Kriza Márton

„Az ingatlanpiaci lehetőségek mellett az átalakulás másik motorja a mi akkori generációnk volt – teszi hozzá Csókay. – A 2010-es évek elején az első helyünk még a népszerű, Vizoviczki-féle plázás klubokra adott válasz volt. Még mi is fiatalok voltunk, eljártunk szórakozni, és láttuk, éreztük, hogy mennyi mindent lehetne megreformálni, és ez a felfogás úgymond halló fülekre talált. A szlogenünk is az volt, hogy »come as you are«, vagyis gyere úgy, ahogy vagy.”