Tényleg korruptabb egy önkormányzat, ha fideszes? 25 év közbeszerzési adatait nézték át egy új kutatásban

8 perc

2024.05.29. 04:30

2024.05.29. 06:12

Nagyobb-e a korrupció veszélye a fideszes önkormányzatok közbeszerzéseinél, mint az ellenzékieknél? Történt-e az elmúlt öt évben változás ott, ahol 2019-ben leváltották a polgármestert? És mennyire más a helyzet most, mint a NER előtt volt? Erre kereste a választ a Corruption Research Center Budapest.

Önök dolgoztak már 346 399 soros Excel-táblával? A Corruption Research Center Budapest egy ekkora gigantikus adatbázissal lepte meg azokat, akik az önkormányzati korrupcióról szóló tanulmányuk csatolt részeit tanulmányozzák (aki rajong a közbeszerzési adatokért, innen letöltheti). Már ez is mutatja, tényleg nem aprózták el a vizsgálatot: a főváros, a kerületek és a megyei jogú városok összesen közel 32 ezer közbeszerzésének adatait elemezték 1999 és 2023 közöttről, vagyis azt is bemutatták, milyen volt a helyzet az első Orbán-kormány alatt, az utána jövő MSZP–SZDSZ-es „elmúltnyolcévben” és persze aztán a teljes NER-időszak alatt.

Az elemzés szerint a 25 megvizsgált év közül

  • 12-ben szignifikánsan nagyobb volt a korrupciós kockázat a Fidesz vezette önkormányzatokban,
  • 13-ban statisztikailag elhanyagolható volt a különbség a fideszes és a más pártok vezette önkormányzatok között (ebből 7-szer a Fidesz, 6-szor a többi párt által vezetett városokban volt egy kicsit nagyobb a kockázat),
  • olyan év pedig egyetlen sem volt az elmúlt huszonötből, amikor a nem fideszes városokban lett volna szignifikánsan nagyobb a korrupció kockázata.

Nagyon fontos megállapítás az, hogy miután 1999 és 2008 között nem volt érdemi különbség a két politikai oldal vezette városok között – néha az egyik volt egy kicsit korruptabb, néha a másik, függetlenül attól, hogy épp ki volt kormányon –, ez 2009-ben megváltozott, a fideszes városokban már akkor, egy évvel a NER kezdete előtt is szignifikánsan nagyobbra nőtt a kockázat. Az elemzés szerzői elég kevés politikai kiszólást engedtek meg maguknak, de itt volt egy kivétel:

azt írták, hogy a nagy korrupciós kockázatú tranzakcióknak is szerepük lehetett a Fidesz 2010-es győztes kampányainak finanszírozásában.

Persze itt rendkívül fontos feltételes módban maradni, hiszen a szerzők itt a kockázatokat tudták csak azonosítani. Ugyanígy feltételezésként írhatták le azt, hogy mivel a választások előtti években és a választások éveiben a fideszes vezetésű helyeken jócskán megnőtt a nagy korrupciós kockázatot jelentő közbeszerzések aránya, potenciálisan lehetővé teheti azt, hogy ez is segítse a kampányfinanszírozást.

Azért akármi is történt 2010 előtt, igazán durván csak ez után nőtt meg a különbség.