Csak keveseknek futja új autóra, a többség kénytelen romokkal beérni
A magas infláció és a gazdasági visszaesés közepette tovább zsugorodott az újautó-piac, az autópark életkora tovább nőtt.
Magyarország az egyetlen uniós tagország, ahol 2023-ban zsugorodott az újautó-piac. Az eladások 3,4 százalékkal estek vissza az előző évihez képest. Az uniós átlag 13,9 százalékos növekedést mutatott, de még a Magyarország után legrosszabbul teljesítő tagállamban, Svédországban is volt némi bővülés – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (European Automobile Manufacturers’ Association – ACEA) statisztikájából. A magyar visszaesés különösen fájdalmas, mivel az újautó-piac már 2022-ben is zsugorodott, akkor 8,5 százalékkal, igaz, akkor a folyamatok még illeszkedtek az uniós trendbe, hiszen az országcsoport átlagát tekintve is csökkentek az eladások 4,6 százalékkal.
Az, hogy kevés új autót adtak el, nem jelenti, hogy nem gyarapszik folyamatosan a személykocsi-állomány: 2012-ben még nem érte el a 3 milliót sem, 2020-ban még 4 milliónál kevesebb volt, 2023 végén már 4,17 millió rótta az utakat, vagy legalábbis volt hivatalosan forgalomba helyezve Magyarországon.
A kevés új autó mellett növekvő állomány egyben azt mutatja, hogy tovább nőtt a hazai autóállomány életkora – erről számolt be a KSH. Tavaly év végén a járműpark átlagéletkora elérte a 15,8 évet. Ezzel folytatódott a 2009-es gazdasági válság óta tartó tendencia: akkoriban az átlagéletkor épp csak meghaladta a 10 évet. Márkák szerinti bontásban azok átlagéletkora alacsonyabb, amelyek az utóbbi években tettek szert nagyobb népszerűségre Magyarországon. Ilyen elsősorban a Dacia, ezek átlagéletkora mindössze 7,6 év. De összességében relatíve fiatalok a Kiák, a Lexusok és a Hyundaiok is.