Ha besül a kurzus három legfontosabb filmje, elzárják az állami pénzcsapot
Soha nem volt ennyire centralizált és kizárólagos a magyar film állami finanszírozása. Három érdekcsoport osztozik a pénzen, amiből szinte csak történelmi művek készülnek. A kurzus három legfontosabb filmje kerül mozikba ezekben a hónapokban, sikerükön múlik a projekt jövője.
Művészeti értékében aligha, finanszírozási oldalról viszont korszakhatárt jelenthet a Most vagy soha! című Petőfi-film, melyet Rákay Philip producer szerint hazafias kötelesség volt elkészíteni, önöknek pedig megnézni.
„Az újonnan készülő magyar történelmi filmek első fázisa ezzel a művel lezárult”
– mondta a premierig a kritikusok elől is rejtegetett, 6,1 milliárdos állami támogatással készült alkotás egyik forgatókönyvírója, Kis-Szabó Márk.
Szerinte a magyar szakma „eddig csak tanulgatta, hogyan kell ezt csinálni”. Rákay Philipnek is menet közben kellett megtanulnia a játékfilmkészítést, lévén a nagyot bukott Aranybulla után ez volt a második játékfilmje.
Kreatív producerként ő felelt az alkotásért, Lóth Balázsnak, a film rendezőjének inkább csak a technikai megvalósítás maradt. Igaz, ő sem a sikeres mozijairól ismert. Vidnyánszky Attila kedvencének, a Nemzeti Színház színészének, a Petőfit alakító Berettyán Nándornak is ez az első igazi filmszerepe.
Talán a kezdő csapatnak tudható be, hogy haladékot is kellett kérniük, hiszen a Petőfi Sándor születésének kétszázadik évfordulójára tervezett alkotás 12 hónapos csúszással és megannyi válságtanácskozás után jutott a mozikba. Hogy az elhúzódó tanulóidő alatt mire jutottak, azt a nézők majd eldöntik.
A politikai ítéletre még kicsit várni kell.