Nem csak Izraelnek, az egész világgazdaságnak üzentek hadat a huti lázadók
Kevésbé várt helyről érkező fenyegetés miatt válhat regionális konfliktussá a Hamász és Izrael gázai háborúja. A jemeni síita hutik egyre több rakéta- és dróntámadást hajtanak végre főként kereskedelmi hajók ellen a világ egyik legforgalmasabb vízi útján, ami a globális gazdaságot is fenyegeti.
A Szuezi-csatorna 1869-es megnyitásáig a Vörös-tengeren inkább csak kávét, fűszereket és rabszolgákat szállítottak. A vízi út átadása azonban alapvetően változtatta meg a világkereskedelmet: manapság értékben számítva a tengeri áruforgalom tizede, az Európa és Ázsia közötti kereskedelem 40 százaléka, a tartályhajókkal történő olajszállítások 10 százaléka halad át rajta. A jemeni huti lázadók azonban a Hamász és Izrael háborújának október 7-ei kezdete óta egyre bátrabb katonai akciókat hajtanak végre a Bab el-Mandeb szorosnál, ahol az Arábiai-félsziget délnyugati csücske és Afrika találkozik. Innen tovább észak felé a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán át vezet a hajózási útvonal a Földközi-tengerre, keleti irányban pedig az Indiai-óceán felé.
Elemzők nem hittek a szemüknek, amikor a hutik saját videót készítettek arról, ahogy egy helikopterük leszáll egy hajóra, a fegyveresek pedig megszállják és túszul ejtik a vízi járművet.
A hutik a palesztinok iránti szolidaritásra hivatkozva eddig több mint száz rakéta- és dróntámadást, túszejtési kísérletet és sikeres akciót, illetve egyéb katonai műveletet hajtottak végre legalább 35 ország kárára. A nyilatkozataik alapján csak azokat a hajókat célozzák, amelyek Izraelbe tartanak vagy izraeli érdekeltségűek, de számtalan olyan tankert és egyéb teherhajót ért már támadás, amelyeknek – tulajdonjogi, kereskedelmi vagy üzemeltetési szempontból – semmiféle közük sincs a zsidó államhoz.