Révész Sándor: Nincs most tiszta lelkiismeret
Egy izraeli vagy gázai, zsidó vagy muszlim kisgyerek élete szempontjából teljesen mindegy, hogy a legjobb vagy a legrosszabb cél érdekében okozzák a halálát. Akinek ez nem okoz álmatlan éjszakákat, akinek nem fáj ugyanúgy a palesztin kisgyerekek és szülők, nagyszülők halála és szenvedése, mint a zsidóké, azzal akkor sem vagyok hajlandó egy oldalon érezni magam, ha a Hamász most egy oldalra szorít minket. Vélemény.
Aki származási alapon különbséget tételez föl emberi életek értéke között, az rasszista. Pont. De csak az a rasszista, aki származási alapon tételez fel különbséget emberi életek értéke fölött. Aki semmilyen alapon nem tételez fel ilyet, az hülye. Vagy, engedjük meg, úgy szajkóz humanistának vélt szólamokat, hogy nem gondol beléjük.
Az emberek tettei, törekvései, alkotásai alapján igenis nagy különbség van emberi életek között. A Brüsszelben lelőtt két svéd szurkoló életének értéke nyilván egyenként is nagyobb, mint azé, aki lelőtte őket. Nagyobb veszteség humanista szempontok szerint az egyik, mint a másik.
Ha ama végzetes párbajba nem Alekszandr Puskin hal bele, hanem George-Charles d'Anthés, akkor az emberiség vesztesége nyilván kisebb lett volna, mert Puskin halálával számos meg nem született remekművet veszített el az emberiség, a provokatőr francia kalandoréval pedig nyilván sokkal kevesebbet vesztett volna, ha nem nyert volna éppen.
Van az a vicc, hogy Hitler és Mussolini áll egy erkélyen, és azon vitatkozik, hogy mi a különbség a baj és a szerencsétlenség között. Arra tolja Kohn a tojással megrakott kézikocsiját. Hitler leszól neki: Azt mondják, hogy a zsidók olyan okosak! Na, akkor mondd meg nekünk, te zsidó, hogy mi a különbség a baj és a szerencsétlenség között. - Ha az én kis kocsimról lebillennek a tojásaim és összetörnek, az baj, de nem szerencsétlenség. Ha viszont maguk alatt leszakad az az erkély, az szerencsétlenség, de nem baj! - hangzik a válasz. Kohnnak természetesen igaza volt, mivel az erkélyen tartózkodó urak életének értéke fölöttébb negatív volt, a tojásoké pedig pozitív. Nem kellett volna sajnálni, ha az a két úr nem természetes halált hal.
Ha egy háborúban az értékeink szerint különbséget tudunk tenni a szemben álló felek között, akkor a harcban elveszett életek között is különbséget tudunk tenni.