Nehéz a kompetenciamérésre fogni, ha egy gyerek a Toldi egy versszakából csak három szót ismer

9 perc

2023.08.12. 05:00

A 2022-es országos kompetenciafelmérés eredményei lesújtó képet festenek a magyar diákok szövegértési képességeiről. A pedagógusok szerint azonban ezt a tesztet nem szokták komolyan venni a diákok, mert nem kapnak rá osztályzatot, a digitális mérés pedig rásegíthetett arra, hogy a gyerekek gyorsan végigkattintsák a feladatokat. Ettől függetlenül általános tapasztalat az iskolákban, hogy a gyerekek nem értik, amit olvastatnak velük.

„A verselemzésig nagyon nehéz eljutni, mert a szöveg elemi megértésével már komoly problémák vannak. Ami pedig a hosszabb olvasmányokat illeti, nemhogy vastagabb kötelezőket nem vesznek a kezükbe, de már egy kétoldalas novellánál is megy a háborgás, hogy azt miért kell elolvasni” – mondja a hvg360-nak egy tanár, aki pályakezdőként komoly kihívások közepette próbálja meg olvasásra bírni diákjait. (A cikkben Péternek nevezzük majd őt, de nem ez a valódi neve, és az írásban megszólaltatott többi tanár és szülő sem a saját nevével szerepel.) De nem Péter az egyetlen pedagógus, aki hasonló jelenségről számolt be, sőt több szülő is megerősítette, hogy minden küzdelem és próbálkozás ellenére sem sikerül hosszabb szövegeket olvastatni és megértetni a gyerekekkel.

A 2022-es országos kompetenciamérés szövegértési eredményei alapján nemcsak az elmaradottabb országrészeken figyelhető meg drasztikus romlás, hanem a fővárosban is rosszabbul teljesítettek a diákok, mint az előző években. 2020-ban a Covid miatt nem volt mérés, de előtte és utána igen. A szövegértés területén különösen nagy gond van, ugyanis itt mindegyik vizsgált (a hatodik, nyolcadik és tizedik) évfolyamon gyengébb eredmények születtek, mint korábban. Ez pedig azért nagy probléma, mert a szövegértési hiányosságok más tantárgyak elsajátítását is nagyban megnehezítik, elég, ha a nyelvtanulásra, a történelemre vagy akár a matematikára gondolunk, különösen a szöveges feladatokra.

Csak betanított munkához elegendő képességeket szerez az általános iskolában a gyerekek 40 százaléka

A diákok kompetenciamérésének eredményei azt mutatják, hogy a távoktatás komoly károkat okozott a felkészültségben. Ráadásul az is kiderült, hogy a tanulók digitális készségei továbbra is gyengék.

Az eredmények alapján az a tendencia rajzolódik ki, hogy különösen a nyolcadik évfolyamon produkálnak rosszabb eredményt a diákok. A vidéki kisvárosban tanító, magyar és történelem szakos tanár Péter szerint ennek egyszerű oka lehet, mégpedig az, hogy ha a mérés a tanév vége felé történik, akkor a nyolcadikosok már vélhetően nem a legkoncentráltabbak. „Túl vannak a középiskolai felvételin, közeleg a nyári szünet” – magyarázza, hozzátéve, hogy ettől függetlenül ő is tapasztalja, hogy komoly gondok vannak a diákok szövegértési képességeivel.

Saját diákjai körében drámai romlást nem vett észre az elmúlt évekhez képest, azt azonban igen, hogy a gyerekek szókincse kevés ahhoz, hogy követni tudják az órán vett verseket és egyéb szépirodalmi szövegeket. Az irodalomkönyvekben a lábjegyzetek bizonyos mértékig segítik a megértést, de több általunk megkérdezett tanár szerint ez kevés.