Miért jó, hogy az Euroleasing a Mészárosék által használt jacht tulajdonosa?
A lízingkonstrukció nem szokatlan a jachtos világban: Konsztantyin Sztrukov orosz oligarcha például az UniCredit lízingcége mögé rejtette a saját jachtját, több hónapos kutatómunka kellett hozzá, hogy orosz oknyomozók lebuktassák. A Rose d’Or tulajdonosa viszont egy Mészáros-cég, amely a „köznépnek" nem is nyújt ilyen konstrukciót. De miért lízingel egy szupergazdag?
Tegyük fel, hogy nagyon sok pénzünk van és hajót akarunk venni. Olyan hajót, mint amilyenen Mészáros Lőrincék lazítottak az olasz partoknál, és ami néhány nappal a róluk a hajón készült fotók publikálása után Monacóba ment, cikkünk írásának pillanatában pedig a francia Riviérán horgonyozik. De tegyük fel azt is, hogy valamiért nem akarjuk egyben letenni a sok milliárdot, vagy nem akarjuk saját nevünkre venni a hajót. Ekkor jön a képbe a lízingkonstrukció.
A két eladott jacht együttvéve nem ér annyit, mint az az új luxushajó, amin most fotózták le Mészáros Lőrincéket
A Rose d'Or nevű hajó olyan nagy, hogy vannak olyan tengeri kikötők, ahova be sem fér.
A lízing egy adó- és könyveléstechnikailag kissé megbonyolított részletfizetés, amelynél a lízingcégé az adott dolog (amit a bérbevevő kérésére vesz meg) és a futamidő alatt végig a lízingcégé is marad, a használó pedig részletekben fizet érte, amíg használja. De nem fizeti ki az egészet, így, ha lejár a futamidő, akkor a hátralévő összegért (konstrukció függvényében) vagy megveszi a tárgyat, vagy nem. Az úgynevezett zárt végű lízingnél kötelező megvennie, a nyílt végűnél nem, ott vissza is adhatja, vagy megállapodhat egy harmadik féllel, hogy ő vegye meg.
A 27 milliárd forint értékű Rose d’Or jacht a máltai hajóregiszter szerint egy lízingcégé, az Euroleasing Zrt.-é, a cég pedig a Mészáros Lőrinchez köthető MBH tulajdona.
Az Euroleasing honlapján elérhető információk szerint viszont egy átlagember nagyot koppanna, ha egy ilyen jachtot így akarna megvenni vagy használni.