Igazgyöngy-bevonatú lego, és minden más, amitől a biodizájn hihetetlenül izgalmas – beszélgetés Maróy Ákos médiaművésszel
Műköröm halpikkelyből, nyomtatott áramkör könnyen lebomló anyagokból, baktérium, ami hűt, csomagolástechnika egy pók viselkedését utánozva, fluoreszkáló sör – nem, ezek nem részletek egy modern science-fiction film forgatókönyvéből, hanem a legaktuálisabb kísérleti biodizájn-megoldások, melyeket Maróy Ákos médiaművész, a terület szakértője helyez majd tágabb összefüggésbe. Egyebek közt elmondja, mitől robbanhat be a terület a kereskedelembe, a gazdaságba, de szóba kerül az is, hogy szerinte az élő és az élettelen közötti határ miért "önkényes".
A biodizájn kifejezetten az élő szervezetek alapvető összetevőként felhasználását jelenti, amikor növényi alapú, tenyészthető anyagokból, pl. gombából készülő „élő csomagolás” készül. A jövő laboratóriumaiban gőzerővel zajlanak a biodizájn-kísérletek, mind prototípus, mind termék vonalon, hiszen a biodizájn megjelenése az elmúlt évtizedben számos innovatív alapanyagot vont be a tudatos tervezés különböző területeibe.
A biodizájn mind az építészet, mind a művészet, mind a formatevezés területén jelen van, ezt bizonyítja, hogy például az Ars Electronica Festivalon évek óta lehet találkozni biodizájn-projektekkel, többek közt a S+T+ARTS Prize keretében. November 26-ig látható Velencében, az Építészeti Biennálén a Belga Pavilon idei kiállítása, melynek kurátorai micélium (a gombák vegetatív része) beépítésével mutatták be a látogatóknak az építőipar egy lehetséges alternatív erőforrását. Minden évben megrendezik a Biodesign Challenge-et (BDC), és évente a Biodesign Sprintet, mely események a terület legfrissebb ötleteit és trendjeit vonultatják fel.
A BDC-nek magyar zsűritagja is van több éve Maróy Ákos média- és bioművész, startup alapító, aktivista személyében, akivel a biodizájn elfogadottságáról, a nyertes projektekről, és a terület jövőjéről beszélgettünk, valamint arról, hogy miként hatnak az élő organizmusok újfajta felhasználásai a különböző szakmai területekre, valamint, hogy hogyan tudják megkönnyíteni az életünket.
A mű: Hogyan kapott felkerést a BDC zsűrijébe?
Maróy Ákos: Két évvel ezelőtt ősszel került megrendezésre az első Biodesign Sprint, amit a Google szponzorált, aminek a zürichi irodájában dolgoztam akkor. A Biodesign Challenge (BDC) és ennek a Sprintnek a szerezésében a Google akkori egyik fenntarthatósági vezetője is részt vett, aki meghívott ennek a Sprintnek a zsűrijébe. Ennek köszönhetően a tavalyi Sprintre és az idei Challenge-re is meghívtak a döntéshozók közé, pedig már nem a Google-nál dolgozom. A Biodesign Sprint egy szponzorált esemény ahol a szponzorral együtt határozzák meg az esemény témáját. Az első Sprint témája arról szólt, hogy a fogyasztói elektronika területén hogyan lehet a biodizájn megközelítést valamilyen módon hasznosítani, tavaly pedig az étel, az étkezés volt a téma. A Challenge témája általános, a csapatok maguk döntik el milyen témával indulnak.