Az Armageddont megúszta Hollywood, de még mindig ott van a nyakán a kés
A rendezőkkel már megegyeztek ugyan az amerikai stúdiók az emelt bérekről és a javított munkakörülményekről, a színészekkel viszont még nem, így benne van a pakliban, hogy ők nemsokára csatlakoznak a forgatókönyvírókhoz, és szintén sztrájkba lépnek. Ebbe Los Angeles minden bizonnyal belerokkanna, mert a legutóbbi írósztrájk önmagában is munkahelyek tízezreinek megszűnését hozta Kalifornia fővárosában. Az amerikai mozgóképek egyik kedvenc külföldi forgatási helyszíneként Magyarország produkciós társaságai is figyelik az eseményeket, bár összeomlástól itthon még nem kell tartani.
Május eleje óta sztrájkol az amerikai forgatókönyvírók szakszervezete, mert nem sikerült megegyezniük a nagy filmstúdiókkal és streamingszolgáltatókkal béremelésről, kiszámíthatóságról és munkahelyvédelemről. Közel volt az amerikai tévé- és moziipar teljes összeomlása, mert közben a rendezők és a színészek is a stúdióknak feszültek új követeléseikkel. A világvége elmaradt, mert legalább a rendezőknek sikerült átverni az akaratukat, de a helyzet így is kritikus, mert a színészek továbbra is küzdenek, és ha nem sikerül megállapodniuk a stúdiókkal, az írók mellett ők is sztrájkba lépnek.
Mi ez az egész?
Az amerikai tévés és mozis tartalomgyártás három szerződésen alapul. Ezeket a nagy stúdiókat képviselő film- és televíziós producerek szövetsége (Alliance of Motion Picture and Television Producers, AMPTP) köti meg a forgatókönyvírókat tömörítő Writers Guild of America (WGA) céhhel, a rendezők céhével (Directors Guild of America, DGA) és a színészcéhhel (Screen Actors Guild - American Federation of Television and Radio Artists, SAG-AFTRA).
Ezek azok az alapszerződések, melyek a képviseltek közt kötött minden későbbi megállapodás kereteit lefektetik - biztosítják például a minimum fizetést és az alapvető jogokat. Az alapszerződések három évre szólnak - most jártak le. Az elmúlt három évben annyira megváltozott az amerikai szórakoztatóipar helyzete, hogy teljesen új követelések születtek, melyek azonban teljesen szembemennek a stúdiók elgondolásaival. A sztori lényege persze a régi: a dolgozók több pénzt akarnak keresni, a stúdiók meg kevesebbet akarnak fizetni.
Két gyötrelmes év után 2022-ben már lábadozott a magyar és a nemzetközi mozipiac
A két katasztrofális járványévet már maga mögött hagyta a moziipar, de a bázisévnek számító 2019-et sem nézőszámban, sem bevételben nem közelítették meg a filmszínházak.
Mit akarnak az írók?