Begyűrűzött a trend: a Magyarországon eladott új kocsik fele SUV

4 perc

2023.06.15. 15:10

Az SUV-k „felmenőinek” a második világháború éveiben gyártott katonai dzsipek tekinthetők. A járműosztály népszerűsége nőtt, ám az áttörésre várni kellett: a '90-es években az USA és Ázsia hódolt be, Európa tovább tartott ki, de végül szintén „megadta” magát.

Nehezen indultak, de végül meghódították a világot a terepjárók, pontosabban azok városi változatai, az SUV-k (Sport Utility Vehicle). A történet az 1930-as évek második felében kezdődött, amikor a nemzetközi feszültség éleződését észlelve az amerikai kormányzat 130 vállalatot kért fel arra, hogy fejlessze ki egy négykerék-meghajtású, több katona szállítására alkalmas jármű prototípusát. A cégek közül csak kettő válaszolt, s Washingtonban a Willy's Overland ajánlatát fogadták el. Ez a jármű lett a Willys MB, más, közismertebb nevén a Jeep. (A Jeep szó valószínűleg a GP rövidítés – General Purpose, azaz általános rendeltetésű – angolos kiejtéséből eredt.) A Jeepekből – a Ford hathatós részvételével – 1945-ig mintegy 700 ezret gyártottak le, a háború után pedig a jármű polgári változata, a CJ-5 hamar népszerűvé vált az USA-ban.

A Jeep polgári változata Hollandiában
Nationaal Archief

Közben a britek sem akartak lemaradni, Maurice és Spencer Wilks tervei alapján született meg az 1984-ben piacra dobott Land Rover, amelyből közel hét évtized alatt több mint kétmillió darabot adtak el. A koreai háború újabb lökést adott a terepjárók fejlődésének, a Toyota a Japánban állomásozó amerikai haderő kérésére fejlesztette ki a maga terepjáróját, a ma sokadik generációban is tovább élő Land Cruisert. Az SUV kifejezés először 1974-ben a Jeep Cherokee SJ reklámjában fordul elő, ám akkor még nem ragadta meg az elnevezés az autóstársadalmat. Egy évtizeddel később azonban, amikor piacra került a Jeep Cherokee XJ, már mindenki SUV-ként aposztrofálta a járművet.

Jeep-reklám 1974-ből /// Sok évtizedes történelem
Nationaal Archief