Az ország bóvliba sorolásának veszélye miatt is módosították a sztrádakoncessziót – interjú a pályafejlesztő cég vezérével
A sztrádakoncesszió módosítására, részekre bontására a hitelező bankok miatt volt szükség, és kezelni kellett, hogy reális lehetőséggé vált Magyarország leminősítése – mondja Németh Tamás, a koncesszor magáncég, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója.
HVG: A mindennapokban hogyan fest az együttműködésük az állammal?
Németh Tamás: A Nemzeti Koncessziós Irodával a szerződéssel kapcsolatos ügyekben van dolgunk, például a szerződésmódosítás miatt. A koncessziós szerződés mérete heti egyeztetéseket tesz szükségessé. A magyar államot napi szinten a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviseli, ők ellenőrzik, megfelelően teljesítjük-e a szerződéses vállalásainkat. Velük az úthálózati csatlakozási pontok kapcsán is rendszeres szakmai kapcsolatban vagyunk engedélyezési ügyekben, illetve akkor, ha új csatlakozási pontot, lehajtót akarnak építeni. Szoros felügyelet alatt állunk, szó sincs arról, amit egyesek mondanak, hogy itt Mészáros Lőrinc és Szíjj László azt csinál, amit akar, szigorú és alapos elvárásoknak kell megfelelnünk. A tulajdonosok és magántőkealapjaik kvázi pénzügyi befektetők, a napi üzemeltetésben nem vesznek részt.
Karrierje a Szabadics Zrt.-nél, a Bauer Magyarországnál és a Békés Drénnél indult, 2017 óta Mészáros Lőrinc érdekeltségeinél tölt be vezető pozíciókat; az MKIF Zrt.-hez a Budapest–Belgrád vasút felújításához létrehozott RM International Zrt.-től érkezett.
HVG: Nemrég történt egy szerződésmódosítás. Készül újabb? Lázár János közlekedési miniszter ugyanis egy parlamenti írásbeli válaszban folyamatban lévő módosításra utalt.
N. T.: Eddig egy módosítás volt, amelyet mindkét fél aláírt, az M1-es bővítésének halasztásáról. E módosítást nem mi kezdeményeztük, nekünk ez nem volt elemi érdekünk. Az állam azonban nem kapta meg az M0-s és Bicske közötti szakasz bővítésére szánt brüsszeli forrást, a magas energiaárak mellett pedig nincs szabad pénze, hogy azt önerőből csinálja meg, emellett területeket sem tud kisajátítani, amire az M1-es további bővítéséhez is szükség lenne.
A magyar állam még most sem tudja pontosan, mikor tudja megvalósítani a szerződéses kötelezettségeit.