Hihetetlen, de Shakespeare, Arisztotelész és Caravaggio majdnem eltűntek a süllyesztőben

6 perc

2022.01.10. 13:00

Számos, a maga korában sikeres festő, ki tudja, miért, feledésbe merült, néhányukat az utókor szintén megmagyarázhatatlan módon „újrafelfedezte”, s ma a művészet etalonjainak számítanak. Ugyanez a helyzet számos klasszikus zeneszerzővel, íróval vagy filozófussal.

A világ legnagyszerűbb képe

– lelkendezett 1925-ben Aldous Huxley, a világhírű angol író, amikor viszontagságos utazás után az umbriai Sansepolcróban megpillanthatta Piero della Francesca A feltámadott Krisztus című freskóját. Valóságos zarándoklat indult a kisvárosba, miután Huxley kiadta itáliai útinaplóját, s többek között T. S. Eliot versben is megörökítette élményét: „Umbriánus piktori mű / Mutatja gipszalapon a / Teremtett Isten nimbuszát.”

A ma már a leghíresebb reneszánsz festők között jegyzett Piero sok évszázados felejtés után ezzel révbe ért. Kortársai hiába sorolták a legnagyobbak közé, halála után nem sokkal elfelejtették. A Huxley által dicsért freskót egy időben le is meszelték, és csak századokkal később bukkant elő újra. A XIX. században már megkezdődött Piero rehabilitálása, s hírneve Huxley írása óta töretlen.

Piero della Francesca A feltámadott Krisztus című freskója /// Újrafelfedezés
Wikipedia