A kormánypárti Facebook-különítmény arcai, akikre százmilliók mennek el

13 perc

2022.01.24. 04:30

A kormánypárt fontos fegyverei lehetnek a kampányban a Megafon Központ influenszerei, akikbe már most több mint félmilliárd forintot invesztáltak. A beszélő fejek a kormány narratíváját visszhangozzák, és arra is jók, hogy még inkább elmossák a tény és vélemény, valamint a politikai szereplők és média közti határokat. Kérdés, hogy közlendőjük a Fidesz-tábor összerázásán kívül alkalmas-e arra, hogy megszólítsa a bizonytalanokat.

580 412 087 forint. Cikkünk írásának pillanatában összesen ennyi pénzt költhettek a Megafon Központ nevű, kormánypárti üzenetekkel operáló influenszerképző által támogatott megmondóemberek a Facebookon arra, hogy kiemelt posztokban reklámozzák a kormány üzeneteivel egybecsengő véleményüket.

Korábban ezek az üzenetek saját finanszírozásban futottak, a Megafon Központ indulásakor – 2020 nyarán – megugrottak a költések, majd később a Megafon Központ bukkant fel hivatalos finanszírozóként a régi-új megmondóemberek kiemelt posztjai mellett.

Facebook

Arra, hogy nem független szereplőkről beszélünk, utal például az is, ahogyan az őszi ellenzéki előválasztási eredményre reagáltak: a kormányzati propaganda előállítóihoz hasonlóan egészen decemberig úgy tettek, mintha nem is Márki-Zay Péter, hanem Karácsony Gergely nyerte volna meg, mintha csak a főpolgármester ellen előre bekészített patronokat szerették volna ellőni, főleg a Városháza állítólagos eladási szándéka körül kibontakozó ügy emlegetésével.

A Megafon influenszereinek nemcsak a témaválasztása hasonló a kormánysajtó megközelítéseihez, hanem nagyjából ugyanazokat a következtetéseket vonják le. Példaként érdemes megnézni Márki-Zay Péter egyik kijelentését, amikor az ellenzék miniszterelnök-jelöltje azt mondta, hogy az egészségügy üzlet. A kiragadott félmondatból kormánysajtó és a megafonosok is ugyanazt olvasták ki: Márki-Zay a Gyurcsány-korszakot hozná vissza Magyarországra (Márki-Zay arról beszélt, az ingyenes egészségügy illúzió, elég csak a hálapénzre gondolni – a szerk).

Legalább ötvenmilliót költött a Fidesz Márki-Zay lejáratására az utóbbi napokban

Legalább ötvenmillió forintot költöttek el a Fidesz politikusai és influenszerei Facebookon az utóbbi tíz napban hirdetésekre. Karácsony Gergely már a múlté, a propagandamédia és a megmondóemberek új célpontot találtak: Márki-Zay Pétert. Összesen 54 220 695 forintot költöttek el október 10. óta a kormánypárt közösségi médiás kommunikációjára a Facebook hirdetési összegzése szerint.

A Megafon mögött álló, a cégadatok szerint 16 fős csapat előfeltevése az lehetett, hogy a klasszikus média felületein megjelenő propagandától nem feltétlenül annak tartalma, hanem a formája vagy stílusa miatt fordulnak el az emberek.

A Megafon Központ azt állítja magáról, hogy független a kormánytól, miközben a magáról sugallt kép ennek szöges ellentéte. Azt is állítja, hogy nem közpénzből működik, hanem adományozók dobták össze az eddigi majdnem hatszázmillió forintot arra, hogy a kormánymédiával megegyező üzeneteket sulykoljon. Influenszerei arra valóban ügyelnek, hogy videóikban soha ne jelenjen meg olyan direkt buzdítás, hogy a Fideszre kell szavazni. A Megafonnak több oka is lehet arra, hogy ne kampányoljon nyíltan a Fidesz mellett.