Mit nyer Karácsony és Dobrev a neki kampányoló celebekkel?

7 perc

2021.09.28. 05:00

Az ellenzéki előválasztáson csak két jelölt kampányol közéleti szereplőkkel, őket is gondosan megválogatva: míg a Fidesznél a jóvá lett "rosszfiúk" is beleférnek, Karácsonyék nagyon óvatosak, hogy kiket állítanak a soraikba, előnyben részesítve az értelmiséget és a magaskultúrát. De vajon ez döntő egy kampányban?

Bár a magyar politikai kampányoknak – hasonlóan a nyugati világhoz – az elmúlt 20 évben szerves részei a hírességek, a miniszterelnök-jelölti versenyben csak Karácsony Gergely és Dobrev Klára toborzott magának közismert támogatókat. Karácsony Gergely "hátországát" a saját maga által toborzott 99 Mozgalom adja, amely ugyan civilekkel, „átlagemberekkel” is kiegészül, esszenciáját leginkább fővárosi értelmiségiek és kulturális figurák adják.

A főpolgármester mögött áll a művészeti életből többek között Alföldi Róbert, Tarr Béla és Hajós András, de felsorakozott a Graphisoft-alapító Bojár Gábor, Bod Péter Ákos, és a politikai életből Bajnai Gordon is. Az ismert arcok időnként felbukkannak a Karácsony-kampányban: részt vesznek Karácsony Gergely podcastjában, szavazásra buzdítanak, megjelennek kampányeseményeken. A tavaszi induláskor a támogatók csak egy része gondolta úgy, hogy a direkt Karácsony-kampányba száll bele, mások pártpolitikától független mozgalomként tekintettek a szervezetre.

Imázsépítés mellett az sem lehetett mellékes, hogy a mozgalom – és a mögötte álló egyesület – a Facebook-költések alapján a Karácsony-kampány fő támogatója, és egyelőre nem tudni, honnan van a pénze.

A baloldali CÖF modelljéről itt írtunk részletesen:

Előválasztás: A kompromisszumoknak vége, mindenki a saját érdekeit nézi

Az ellenzéki pártokat elkapta az előválasztási versenyszellem, több kérdésben sem tudtak megegyezni, ezért inkább elengedték. Bár a politikai reklámok szabályozását teljesen összekuszálta a Fidesz, a mostani kampányba mégis jelentős pénzeket pumpálnak a miniszterelnök-jelöltek és pártjaik. Kérdés, mi marad az egységből és a pénzből tavaszra.

Dobrev Klára többek között arra építi a kampányát, hogy kormányzóképes blokkot akar létrehozni, ehhez pedig a kellő tapasztalata is megvan. Ennek megfelelően két egykori, alapvetően jó megítélésű politikust; a Bajnai-kormányban pénzügyminiszter Oszkó Pétert, illetve Kuncze Gábort, a Horn-kormány belügyminiszterét állította be maga mögé – egyúttal imponálva a DK alapvetően idősebb és baloldali érzelmű szavazótáborának.

Kérdés, hogy mit nyernek ezzel a jelöltek.

A neveket olvasva kézzelfogható, hogy Karácsony és Dobrev tisztában van a célközönségével, így azzal is, hogy hiteles támogatókat a fővárosi értelmiség számára fontos, szakmailag elismert személyekben találhat – mondta a hvg.hu-nak Hermann Veronika, az ELTE médiatanszékének adjunktusa.