Vállalkozók a hálózat csapdájában: lemaradt egy brosúrával a magyar e-ügyintézés
Jó sokat fizettek az adófizetők azért, hogy adót fizethessenek, ha lehet, ügyfélbarát, gördülékeny elektronikus megoldásokkal. A tapasztalatok azt mutatják: nem lehet.
Idegtépő, nyögvenyelős, logikátlan, komplikált – így jellemzik kisvállalkozók a magyarországi digitális ügyintézést. „Az e-önkormányzat annyira lassú, hogy simán belealszik az ember, ha több nyomtatványt is ki kell tölteni” – írja egyikük a közösségi hálón. Más úgy látja, klassz, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően bankkártyával is lehet adót fizetni, „de persze a fővárosit nem”. Volt ugyan, aki azt hitte, sikerrel járt – míg „újra nem küldte az önkormányzat a csekkeket, mert nem találta a pénzt”. Általános tapasztalat, hogy a különböző állami szervek rendszerei nem képesek egymással kommunikálni, így ahelyett, hogy egy gombnyomással lekérnék a szükséges adatokat, külön kell felkeresni a különböző felületeket.
Sok a panasz arra is, hogy a Központi Azonosítási Ügynök lassú, gyakran sikertelen a bejelentkezés. „Ilyenkor be kell zárni az egész böngészőt, és ezzel az összes többi ablakon lévő munkafolyamatom, levelezés, webes segédprogram megszakad” – panaszolja egy vállalkozó, akinek a járvány miatt a munkaügyi központ rendszerével is volt szerencséje találkozni:
„Ennél rosszabb, érthetetlenebb katyvaszt rég láttam.”
Azt mondja, nehezen találja a keresett információt, és ahelyett, hogy az elektronikus ügyintézés gyorsabb lenne a hagyományosnál, valójában bonyolultabb. Előfordul, hogy kitölti a nyomtatványt, de sikertelen a küldés, így kezdheti elölről az egész, hosszú procedúrát.