Az ember, aki feldobta az egész szícíliai maffiát
A szervezett bűnözés, az igazságszolgáltatás és az állam összefonódása az olasz filmek visszatérő témája. Marco Bellocchio rendező műve, Az első áruló az emblematikus figurává lett Tommaso Buscetta történetével próbál közelebb jutni az igazsághoz.
Egy börtönviselt gyilkos drogkereskedő halálának huszadik évfordulójáról ritkán emlékeznek meg: most sem lett volna így, ha Tommaso Buscetta alakja nem kerül újra reflektorfénybe. A Cosa Nostra, a szicíliai maffia berkeiben Don Masinóként tisztelt férfi hazájában a „pentito” (bűnbánó) kifejezés az igazságszolgáltatással együttműködő maffiózó szinonimája. Az ő személyiségét körüljáró – eredeti címén: Il Traditore (Az áruló) – filmet a járványügyi korlátozások bevezetésekor kezdték volna vetíteni a magyar mozikban Az első áruló címmel. A premierre végül online, a Mozinet fizetős oldalán, a Cinegón került sor.
A film májusban tarolt az olasz Oscar, az éppen 65 éve alapított David di Donatello-díj átadásán: az alkotók hat kategóriában vehették át az elismerést, köztük a Buscettát alakító színész, Pierfrancesco Favino. A brutális jelenetekben bővelkedő film egyik kulcsfigurája a napokban újra a címlapokra került. Giovanni Falcone vizsgálóbíró 1992. május 23-án a Palermóhoz közeli autópályán – feleségével és kíséretének három tagjával együtt – robbantásos merénylet áldozata lett. Haláláról minden évben az állami vezetők tiszteletadással, a polgárok az erkélyükre kifüggesztett fehér lepedővel emlékeznek meg, a média pedig azóta is boncolgatja, melyek a maffia és az állam összefonódásának máig feltáratlan részletei.