Elektromos autó - a németek is beszállnak a tuti üzletbe
A japánok lekörözhetetlenek az autóelektronika terén. Erre a hitre szeretnének rácáfolni a németek, akik belevágnak az elektromos autók fejlesztésébe.
Elektromos Mitsubishi © Mitsubishi Motors |
Oberlausitz városkában nem történt túl sok világrengető dolog, mióta 230 évvel ezelőtt Gotthold Ephraim Lessing, a fiatal lelkész, majd később író megírta a Bölcs Náthán című művét. Pedig Kamenzben van a Li-Tec nevű cég, illetve egy másik híres vállalatnak, a Jaegermeister gyártójának, a Sachsen-Fahnennek is itt van a székhelye. Ebből a szász tartományból indul a német autóipari hajsza.
A Li-Tec nagyteljesítményű akkumulátorokat gyárt, ami a lítium-ion technológiának köszönhetően a jövő záloga. Ennek révén az autók kizárólag árammal működhetnek, ugyanakkor a már megszokott gyorsaságról és kényelemről sem kellene lemondaniuk a tulajdonosoknak. A belső égésű motorokat pedig az elektromotorok fogják felváltani. Németországban az autógyártó, alkatrész-beszállító, és az akkumulátort előállító cégek is nyitottak a jövő technológiájára. Egyelőre az üzlet még a szándéknyilatkozatoknál tart. Hónapok óta tervezgetnek az autógyártók, 2010-re már konkrétumokat ígérnek. Akkorra szeretne a Volkswagen egy kiskategóriás autót a piacra dobni (az Up alapjain), amely már az új elektromos elv szerint működne. A sort követi a Toyota, a Renault, a Peugeot és a Mercedes-Benz is, akmelyek hasonló szándékukat jelezték. A BMW elektromos Mini megjelenését ígérte. Az amerikai óriás, a General Motors is szeretné Chevrolet márkájánál két éven belül kipróbálni az elektromos technológiát, ám először egy benzinmotorral kombinált megoldást tervez.
Hibridjárműveket már tíz éve láthatunk az utakon. A piacvezető ebben a Toyota. A lítium-ion technológia azonban teljesen új lehetőségeket kínál. Erősebb akkumulátorok kisebb benzinmotorokat jelentenek, ami kevesebb fogyasztással is jár. Az új technológiát illetően az ázsiai gyártók járnak az élen. Ott már korábban ráálltak a hibrid modellekre is. A Sanyo, a NEC és a Panasonic specializálódtak az áramtárolásra.
A VW Up hibrid lesz © VW |
Az iparág nagy lehetősége, hogy nem muszáj egyik napról a másikra átállni, hanem folyamatosan, lassan kell az új technológiát bevezetni. A Toyota 2009-ben a harmadik generációs elektromos és benzinmotoros autóját fogja megjelentetni. Egy évvel később ugyanehhez a modellhez kábelen keresztül lehet majd áramot utántölteni. A japán gyártó most azt ígéri, hogy elektromos üzemben, egy töltéssel 25 kilométert tehetünk majd meg, ami még mindig nagyon kevés.
Smartok a genfi szalonon © hvg.hu |
A londoni lakosok ezt a jövőt már a jelenben is átélhetik: száz elektromos Smart tesztautó furikázik a belvárosban. Mivel nem bocsátanak ki kipufogógázt, a magas városi adót nem kell fizetni utánuk. A Daimler 2010-ben kezdi majd el a modellek kis szériagyártását – hogy milyen darabszámban, a konszern még nem árulta el.
Jövőre jön a Chevrolet Volt © Chevrolet |
Stefan Gies, az RWTH Aachen jármű technikusa teljesen másképp képzeli el az árképzést. Egy olyan elektromos hajtású autót terveznek, amelynél a 2-3 személyes alapmodell csupán ötezer euróba kerülne. Az első prototípusok 2011-re várhatók. "Az ár már most provokáló" – ismeri el Gies a Focusban.
A magyar hibridautó |
Autómenedzser