Elbénázott bemutatkozás, nyerő taktika
Ha üzletről, munkáról van szó, különösen kényes kérdés, hogyan változtasd meg a rólad kialakult kedvezőtlen képet, az első benyomás ugyanis döntő szerepet játszik megítélésedben. Elég egy rosszul sikerült bemutatkozás, egy elbénázott „belépő”, esetleg pár perc késés, és máris elástad magad főnököd, munkatársaid előtt. Tanácsok taktikusoknak.
Most mi van? © sxc.hu |
Az őszinte beszélgetés sokat segíthet, hiszen így lehetőséged nyílik arra, hogy saját szemszögedből is láttasd „ballépésedet”, amelyből kollégád ellenérzése, tartózkodása fakad. Ha magyarázatod nem győzte meg, ne erőltesd a dolgot, bízz benne, hogy idővel - ahogy jobban megismer - megváltozik a véleménye.
Ellenkező esetben - ha előítéletei vannak veled szemben - úgysem tehetsz semmit, hozzáállását nem fogja megváltoztatni, hacsak nem történik valami, ami arra készteti, hogy átértékelje álláspontját (például kisegíted szorult helyzetéből, segítesz neki, hogy időben befejezhesse munkáját, összehozod néhány ismerős szakemberrel, akit ő csak nagy nehézségek árán tudna utolérni).
Kollégád reménytelen eset, mert szilárdan ragaszkodik a rólad kialakult negatív képhez? Hagyd meg ebben a tudatban, és igyekezz kitérni az útjából - közben derítsd ki, miből táplálkozik ellenérzése. Ha munkatársad beszélgetés közben rájön, hogy tévesen ítélt meg, kérj bocsánatot, és nevessetek egy jót a félreértésen!
URLguru |
Tudod, hogy hibáztál? Emlékszel is az esetre? (Nem fogtál kezet a főnökkel, vagy letegezted a liftben, kézfogásnál, üdvözlésnél véletlenül leköpted, egy beszólással megbántottad stb. ?) Játszd le magadban újra az eseményeket, esetleg vitasd meg őket egy barátoddal, aki kívülállóként elmondhatja véleményét.
Hogyan hozhatod kollégád tudomására, hogy csak szerencsétlen véletlenről van szó, nem szándékos durvaságról vagy figyelmetlenségről? Mielőtt odaállsz elé és elismered, hogy hibáztál, győződj meg róla, hogy az eset valóban megtörtént, nem csak képzelt sérelemről, félreértésről van szó. Ezután kérj bocsánatot! Ne cifrázd, szorítkozz egy rövid, tömör bocsánatkérésre. Ha kedvezően reagál mondandódra, úgyis lesz lehetőségetek arra, hogy részletesen kivesézzétek a történteket.
A negatív első benyomás sokszor már a személyes találkozás előtt kialakul. Ha első munkanapodon fél órát késel - és a cégnél senki nem tudja, merre jársz - ne csodálkozz, hogy érkezésedkor senki sem üdvözöl kitörő lelkesedéssel. Ha tudod, hogy nem fogsz pontosan érkezni az irodába, vagy egy üzleti találkozóra, ne állítsd át az órádat, hogy arra hivatkozhass: rosszul jár, nem vetted észre, hogy késtél. Inkább értesítsd üzletfeledet vagy az irodát, hogy később érkezel, és kérj bocsánatot! Nevezz meg egy reális időpontot, amikor beérsz, így nem kell újabb késéssel tetézni „bűnödet”, és senki sem fog hiába várni.
Egy gyenge üdvözlő beszéddel vagy prezentációval is eláshatod magad új munkahelyeden. Ilyenkor ne kezdj hebegni-habogni, inkább őszintén mondd el, hogy a lámpaláz számlájára írható „kudarcod”, és biztosítsd róla kollégáidat, hogy legközelebb gördülékenyebben megy majd a dolog. Az őszinteség sok kínos helyzeten átsegíthet.