Világ Németh András 2020. október. 11. 14:00

Új bizonyíték boríthatja az eddigi teóriákat a XX. század egyik legsúlyosabb hajókatasztrófája körül

Németh András
Szerzőnk Németh András

Több mint 850 ember halt meg 1994 szeptemberének végén, amikor Észtország és Svédország között rövid idő alatt elsüllyedt az Estonia nevű észt komphajó. A viharos időben bekövetkezett tragédia okát a mai napig nem állapították meg pontosan, s a roncsról készült videófelvételek alapján most egy új, logikusnak tűnő magyarázat is született.

Egy hatalmas, négy méter széles léket fedezett fel az Estonia komphajó testén a tenger mélyén fekvő roncsot pásztázó távirányítású tengeralattjáró. A roncs vizsgálatát egy svéd dokumentumfilmes, Henrik Evertsson végezte el, aki most akár börtönbe is kerülhet: Stockholmban ugyanis már évekkel ezelőtt hivatalosan is temetőnek nyilvánították az Estonia maradványait – a komp belsejében rekedt az áldozatok többsége – így Evertsson a vádak szerint megsértette a halottak nyugalmát. A svédek egyébként eleinte felszínre akarták hozni a 90 méter mélyen fekvő roncsokat, ám végül úgy döntöttek, túl sokba kerülne a kiemelés.

Wikipedia / Accident Investigation Board Finland

Míg a hatalmas lyuk láttán a szakértők többsége úgy véli, hogy egy svéd vagy egy orosz tengeralattjáró ütközhetett az Estoniának, Evertsson egy vasárnap adott nyilatkozatában közölte: Nem találgatunk, nem vonunk le következtetéseket, csak egymás mellé tesszük a tényeket. 26 éven keresztül azt hajtogatták a hivatalos megszólalók, hogy nem létezik, amit mi most megtaláltunk. Ez hatalmas jelentőségű” – mondta a dokumentumfilmes a The Guardianben megjelent nyilatkozatában.

Európa Titanicja

Az észt zászló alatt közlekedő legnagyobb hajó, az Estonia fedélzetén közel ezer ember – ebből 803 utas – tartózkodott, amikor 1994. szeptember 27-én este fél hétkor a komp elindult Tallinnból Stockholm felé. Az időjárás ugyan viharos volt – hatméter magas hullámok is ostromolták a hajó falát – ám ez nem számít szokatlannak a Balti-tengeren. Az viszont igen, hogy hajnali egy órakor egy hangos fémes zörej hallatszott, majd pár perccel később kinyílt a hajó orrán lévő ajtó, s kezdett bezúdulni a jéghideg tengervíz. 15 perccel később az Estonia már hatvan fokos szögben megdőlt, nem sokkal később pedig el is süllyedt.

Ap / AFP / MTVA Sajtó- és Fotóarchivum / MTI

A huszadik századi történelem második legsúlyosabb polgári tengeri katasztrófájában az emberek többségének esélye sem volt a menekülésre. Az első vészjelzés hajnali egy óra után húsz perccel hangzott el, de ekkor a hajó már olyan gyorsan dőlt és olyan mértékben áramlott be a jéghideg víz, hogy a kajütökben lévő emberek már ki sem tudtak lépni a teljesen elárasztott folyosóra. A helyzetet súlyosbította, hogy az Estonia először nem a megfelelő módon jelezte rádión a vészhelyzetet, így értékes percek múltak el addig, amíg a közelben lévő hajók megértették, mennyire súlyos a helyzet. Amire ez végül sikerült, az Estonián megszűnt az áramszolgáltatás, így a rádiós nem tudta leadni a komp pontos tartózkodási helyének a koordinátáit.

Az Estonia 1:50kor tűnt el a viharos tengerben, az első hajó 22 perccel később ért a helyszínre. Később helikopterek is érkeztek, s végül ezek több embert mentettek ki, mint a hajók. A balesetet 138 ember élte túl, s a 852 halott közül mintegy 300-an a kihűlés miatt vesztették az életüket. A túlélők többsége fiatal erős férfi volt: az 55 éven felüli utasok közül heten maradtak életben, 12 évesnél fiatalabb gyermekkek közül pedig egy sem élte túl a katasztrófát.

AFP / Kimmo Mantyla

Az okok vizsgálata meglehetősen lassan haladt, az első hivatalos jelentést 1997-ben hozták nyilvánosságra, abban az állt, hogy a komp azért süllyedt el, mert meghibásodtak az első ajtón lévő zárak, és emiatt önthette el a víz a fedélzetet. „De az emberek arról számoltak be, hogy nemcsak hallották a fémes zajt, hanem érezték is a hajtótestre mért ütés erejét” – magyarázta Evertsson, akinek többrészes filmjét a Discovery csatornát mutatják be.

Sok elmélet kering

A Trondheimi Egyetem tudósa, Jörgen Amdahl szerint a négyméter széles, másfél méter magas léket egy 1000-1500 tonnás, 2-4 csomós sebességgel haladó jármű okozhatta, s a sérülés döntő szerepet játszott az Estonia elsüllyedésében.

Amikor Evertssonék közzétették a lékről szóló beszámolójukat, az érintett országok – Svédország, Észtország, és Finnország – azonnal bejelentették, megvizsgálják az új információkat. Margus Kurm, az ügyet korábban vizsgáló főügyész szerint a bemutatott képek alapján nagyon valószínű, hogy az Estonia egy tengeralattjáróval való ütközés miatt jutott a tengerfenékre. S azért tengeralattjáróval, mert a túlélők egyike sem látott hajót a szerencsétlenül járt komp közelében. Kurm szerint az is kizárt, hogy a lyuk akkor keletkezett volna, amikor az Estonia elérte a tenger fenekét. „A roncs ezen része nem érintkezett a talajjal” – mondta az ügyész.

Az egyik elmélet szerint az Estonia katonai felszereléseket, részben lőszert is szállított, s a robbanóanyag detonációja miatt süllyedt el feltűnően gyorsan a komp. Egy másik magyarázat szerint két Volvo teherautó volt az Estonia járműfedélzetén, s ezek különféle titkos orosz fegyvereket szállítottak volna Svédországba. A hajót állítólag orosz titkosügynökök küldték a tenger fenekére, mert mindenképpen meg akarták akadályozni, hogy az orosz technológia nyugati szakemberek kezére kerüljön.

AFP / Kimmo Mantyla

Akik ezt a változatot tartják a katasztrófa valódi okának, már korábban is beszámoltak a hajó elején lévő lyukról, ők azt állították, a lék úgy néz ki, mint egy nagy erejű robbanás okozta sérülés. Akkor meg is vizsgáltak egy, az Estoniáról származó fémdarabot, amelyen állítólag robbanószer nyomaira bukkantak. A robbantásos változat támogatói szerint az akció célja nem a komp elsüllyesztése volt, a támadók állítólag csak azt akarták elérni, hogy a hajótestre erősített akna robbanása miatt az Estonia forduljon vissza Tallinnba, és ne vigye magával a titkos katonai felszerelésket.

Van olyan teória is, amely szerint az orosz és az észt maffia közös „munkája” volt az Estonia elsüllyesztése. Több orosz dokumentumfilmes csapat is arra a következtetésre jutott, hogy a kompnak azért kellett a tenger fenekére jutnia, mert a hajóstársaság nem volt hajlandó védelmi pénzt fizetni a szervezett alvilágnak.

A legújabb, tengeralattjáróval való ütközést feltételező teóriával kapcsolatban egyelőre még sok a kérdőjel, nem csak Evertsson nem kívánt feltételezésekbe bocsátkozni, hanem a vizsgálat felújítását ígérő balti államok sem. Így egyelőre nem lehet megállapítani, hogy az ütközés szándékos volt, vagy véletlenül következett be. Az viszont tény, hogy a Balti-tenger hadászati szempontból is fontos térség, hiszen, ha Oroszország le tudja zárni a bejáratot, elszigetelődnek a NATO többi tagjától az észak-atlanti szövetség kis balti tagállamai. A Balti-tengeren ezért folyamatosan mozognak a NATO és Oroszország tengeralattjárói, így előfordulhatott, hogy egyikük rosszkor és rossz helyen emelkedett ki a vízből.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.