Mától új keretek közt működik Európa
December elsejével életbe lép az Európai Unió lisszaboni szerződése, amely hivatalos indoklása szerint "biztosítani fogja a szükséges jogi keretet és eszközöket ahhoz, hogy a kibővített unió meg tudjon felelni a jövő kihívásainak, és válasszal szolgáljon a polgárok által megfogalmazott igényekre".
A Lisszaboni Szerződés a hatodik a nagy uniós szerződések sorában az alapító Római Szerződés (1957), az Egységes Európai Okmány (1987), a Maastrichti Szerződés (1992), az Amszterdami Szerződés (1997) és a Nizzai Szerződés (2001) után. Módosítja a hatályos EU- és EK-Szerződést, ám nem lép azok helyébe.
A szerződés korszerűsíti a 27 tagállamot tömörítő unió döntéshozatali mechanizmusát, és kötelezővé teszi a tagállamok számára az alapvető jogokról szóló EU-charta elfogadását és alkalmazását (utóbbi alól három ország felmentést kapott, legutóbb Csehország). Az eddigi féléves soros elnökségek rendszere átalakul, létrejön az unió állandó elnöki posztja, és egyesíti a szerződés az EU kül- és biztonságpolitikai főképviselőjének, illetve a külkapcsolatok biztosának posztját.
© AP |
A nemzeti parlamentek jobban bekapcsolódhatnak az EU munkájába, különösen annak az új mechanizmusnak köszönhetően, amelynek révén folyamatosan nyomon követhetik, hogy kizárólag azokban az esetekben kerül-e sor uniós szintű fellépésre, amikor az eredményesség szempontjából ez ígérkezik a legjobb megoldásnak.
A polgárok közvetlenül is jobban érvényre juttathatják elképzeléseiket: amennyiben több tagország állampolgárai közül legalább egymillióan szükségesnek ítélik, a kezdeményezési jognak köszönhetően felkérhetik az Európai Bizottságot, terjesszen elő új szakpolitikai javaslatokat.
A Lisszaboni Szerződés mondja ki először konkrétan, hogy a tagállamok kiléphetnek az unióból, jóllehet ilyen lehetőséggel reálisan senki nem számol.
Az intézményrendszer korszerűsítése révén Európa hatékonyabbá válik; az uniós munkamódszerek és szavazási szabályok egyszerűsödnek. A tagországok közt szavazásokon (a Tanácsban) alkalmazott, vétójog nélküli (minősített többségi) szavazást a szerződés újabb politikai területekre terjeszti ki annak érdekében, hogy a döntéshozatal felgyorsuljon és eredményesebbé váljon. 2014-től kezdődően a minősített többség kiszámítása a tagállamok és lakosok száma alapján meghatározott kettős többség elve szerint történik: a kettős többséghez az szükséges, hogy a határozatokat a tagállamok 55 százaléka elfogadja, továbbá hogy az igennel szavazó tagországok lakosainak száma együttesen elérje vagy meghaladja az unió teljes lakosságának 65 százalékát.
Ez a szerződés közvetlen kapcsolatot hoz létre az Európai Bizottság elnökének megválasztása és az európai parlamenti választási eredmények között, új szabályokat vezet be az Európai Parlament jövőbeli összetétele és a biztosok számának jövőbeli csökkentése vonatkozásában, és világosabb szabályokat fogalmaz meg a megerősített együttműködés és a pénzügyi rendelkezések tekintetében.
© Stiller Ákos |
A szerződés részletesen áttekinti és megerősíti az unió működésének alapjául szolgáló értékeket és célkitűzéseket. Megőrzi a korábban megállapított jogokat, de ezeken túlmenően új jogokat is létrehoz polgári, politikai, gazdasági és szociális téren. Megerősíti a négy "szabadságot”, a személyek, a szolgáltatások, az áruk és a tőke szabad mozgását a tagországok között és azokon belül.
A szerződés arról is rendelkezik, hogy az unió és a tagállamok a szolidaritás szellemében közösen lépjenek fel, ha az egyik tagországot terrortámadás éri, illetve természeti csapás vagy ember által okozott katasztrófa sújtja. A dokumentum az energiaügyek területén gyakorolt közösségvállalás fontosságát is hangsúlyozza.
A szerződés önálló jogi személyiséggel ruházza fel az Európai Uniót, így az nagyobb súllyal tud fellépni a nemzetközi tárgyalások során, hatékonyabban szerepel majd a nemzetközi színtéren, és a vele kialakítható partnerség lehetősége is kézenfekvőbbé válik az unión kívüli országok és a nemzetközi szervezetek számára.
A Lisszaboni Szerződés életbe lépésével az Európai Unió történetében új korszak kezdődhet, amelynek alakításában fontos feladat jut az első soros elnöki országtrióba - január 1-jén - belépő Magyarországnak is, mely 2011 első félévében látja majd el az Európai Tanács elnöki teendőit.