A Prezi és a Ustream alapítója csodabogárnak érezte magát Magyarországon, pusztán azért, mert tisztességesen akart vállalkozni.
„Nagyon könnyű elindulni a zsarolhatóság felé, először mindenki csak egy számlát vesz, de ezzel azt a döntést is meghozza, hogy zsarolhatóvá válik” - mondta Fehér Gyula, a Ustream társalapítója nemrég egy rendezvényen. Nem véletlen, hogy ilyen környezetben - a Bridge Budapest kutatása szerint - a diplomás szülők nem szívesen látnák, ha a gyerekük vállalkozói pályára lépne.
Márpedig a Ustream a Prezivel együtt ezúttal is erősen kampányolt a vállalkozás fontossága mellett. Abban egyetértettek, hogy Magyarországon úgy vállalkozást kezdeni, hogy az ember elhatározza, mindent a szabályok szerint fog csinálni, leginkább a károgók miatt nehéz. Árvay Péter a Prezi egyik alapítója elmondta, furcsán néztek rá, mert az első pillanattól fogva adózni akart. Jó szándékkal, de mindenki a kiskapukat ajánlgatta, amellett, és még azzal a hozzáállással is meg kellett küzdeniük, hogy “itt minden szar”, “innen nincs világsiker”. A legkárosabb hozzáállás Fehér Gyula szerint a “minek fizessek, úgyis ellopják” és a hogy “itt mindenki csak igyekszik túlélni”. Ezek a cégek ugyanis nem járulnak hozzá a szociális ellátórendszerhez és nem vállalhatják a sikerüket, vagyis ezzel nem erősítik a gazdaságot.
Fehér Gyula szerint a vállalkozások megítélésen kellene változtatni, mert azokban az országokban, ahol nem lehet mutyival, kapcsolatokkal vagy egy kis csúszópénzzel semmit megoldani, „respekt munkát adni”. Amerikában és Japánban például így van - mondta, és jó lenne itthon is megélni ezt az érzést. Úgy fogalmazott, “becsületes embernek tartom magam, de üzletember vagyok, remélem lesz ebből a hozzáállásból értékünk.” Árvay svéd példát hozott fel: a svéd gyerekek harmadiktól azt tanulják, hogy Svédország sikere az exportban van, ezért működik jól a gazdaság, és a vállalkozások hősként vannak ábrázolva. Szerinte is a bizalom hiányzik a legjobban a magyar környezetből, minden szinten.
A bizalom energiát spórol, ott kezdődik, hogy megbízom a másikban, hogy eljön a találkozóra, nem hívogatom energiát pazarolva, és egészen addig tart, hogy megbízom a cégben, hogy értéket termel, nemcsak magát gazdagítja.