Amerikai kutatók szerint a járvány miatti lezárás bár szükséges volt, a gyerekek szociális fejlődésére negatív hatást gyakorolt.
Bár a koronavírus-járvány első időszakára hajlamos az ember a múltként gondolni, a hatása azóta is érezhető. Míg a hosszú Covid a fizikai egészségre nyomja rá a bélyegét, a járvány társadalmi hatása is mérhető és érzékelhető. A Kaliforniai Egyetem kutatói ezzel kapcsolatban végeztek nemrég egy felmérést, és kiderült, a lezárások a gyermekek egyik kulcsfontosságú készségére, a társadalmi megismerésre is jelentős hatást gyakorolt.
A társadalmi megismerés az egyén azon képessége, hogy megértse mások viselkedését. Lehetővé teszi az ember számára, hogy értelmezze és előre jelezze mások cselekedeteit, emellett kulcsfontosságú a pozitív kapcsolatok kialakításához és a másokkal való hatékony kommunikációhoz. A vizsgálat arra jutott, hogy a koronavírus-járvány miatti lezárások és a szociális távolságtartás bár szükségszerű volt a járvány megfékezése érdekében, de negatívan hatottak az óvodások, különösen az alacsonyabb társadalmi-gazdasági háttérrel rendelkezők társadalmi megismerésének fejlődésére.
Az erről szóló tanulmány a Scientific Research című tudományos lapban jelent meg.
A kutatók a világjárvány előtt és után gyűjtött 3,5 éves és 5,5 éves gyerekek adatait hasonlították össze. Az adatok ahhoz a képességhez kapcsolódnak, hogy a gyerekek felismerjék, hogy mások tévedhetnek.
Az IFLScience beszámolója szerint a szakemberek a vizsgálat során egy Malacka nevű bábbal játszottak szerepjátékot: a báb elhelyezett egy játékot két tároló közül az egyikben, majd kiment a színről. Ekkor egy Kutyus nevű báb áttette a játékot az egyik tárolóból a másikba. Ezután a kutatók feltették a gyerekeknek a kérdést, hogy Malacka melyik tárolóban fogja keresni a játékot. Az életkoruknak megfelelő szociális kogníciós készségekkel rendelkezők megértik, hogy az első tárolót fogja választani, még akkor is, ha ők maguk is tudják, hogy a játék másikban van.
„Figyelemre méltó volt látni a gyerekek teljesítményének csökkenését” – mondta Rose Scott, a tanulmány vezető szerzője. A kutató szerint a világjárvány előtt a 2,5 éves gyerekek már át tudtak menni a teszten, a lezárás után viszont az 5 évesek jelentős része sem.
A kutatók szerint a pandémia előtt 5-ből 4 ötéves ment át a teszten, a lezárás után viszont már csak 63 százalékuk. Az alacsonyabb jövedelmű családokban ráadásul ez az arány 51 százalékra esett vissza.
Bár külön nem vizsgálták az okokat, feltételezhetően a jobb anyagi helyzetben lévő családoknak a lezárások idején is több lehetőségük volt arra, hogy a gyerekek fejlődése ne lassuljon le.
A kutatók szerint azon gyerekek számára, akiknél hiányoznak, vagy lassabban alakulnak ki a fent említett szociális készségek, a jövőben feltételezhetően nehézséget okozhat majd a társaikkal való szocializáció, valamint tanulási nehézségeik is lehetnek. A hatás pontos felméréséhez azonban további, hosszútávú vizsgálatokra lesz szükség.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos felfedezésekről is hírt adó Facebook-oldalát.