Bár az autógyártók egyre jobban figyelnek rá, azért egyelőre még több problémát is felvet a gépkocsikban (és az elektronikai eszközökben) használt lítiumakkumulátorok kulcsfontosságú összetevőjének, a kobaltnak a gyártása. Úgy tűnik, az idei év több megoldást is hoz arra, hogyan legyenek valóban környezetkímélőbbek az akkumulátorok.
Míg egyfelől jól hangzik (és igaz is), hogy az elektromos autók környezetbarátabbak benzines, dízeles társaiknál, kevesebb szó esik az akkumulátoraik gyártása során felmerülő környezetvédelmi aggályokra. Ott van például az energiaadók kulcsfontosságú összetevője, a kobalt. Ennek nagy részét a Kongói Demokratikus Köztársaságban bányásszák, ahol ez a tevékenység – írja a Wired – környezeti és emberi jogi visszaélésekhez is kapcsolódik.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a legnagyobb autógyártók csak a legritkább esetben vásárolnak ilyen helyről kobaltot, ettől függetlenül a feladat adott: csökkenteni kell a kobalt mennyiségét a lítiumcellákban, méghozzá alternatív vegyületek (pl. lítium-vas-foszfát) használatával.
Fontos előrelépés, hogy immár megjelentek az akkumulátor-útlevelek is, amelyek lehetővé teszik e berendezések alkatrészeinek pontos nyomon követését. A gyártók ezzel garantálhatják, hogy például nem használtak kobaltot az akkuban, vagy ha mégis, akkor etikusan szerezték be ezt az alapanyagot. Emellett újabban a ponthegesztési technológia és más összeszerelési technikák alternatíváit is vizsgálják, hogy lehetőség legyen az akkumulátorok könnyebb újrahasznosítására.
Túl az elektromos rózsaszín ködön: családi tortúra egy villanyautóval
Egy ötfős család, egy magyarországi kirándulás, egy szupermodern elektromos autó és a magyar töltőhálózat története néhány ezer karakterben. Avagy szép és jó dolog a villanyautó, de egyelőre nem mindenkinek és nem minden esetre.
A világ számos pontján új jogszabályok is életbe lépnek, amelyek előírják az e-hulladék (beleértve az akkumulátorokat is) megfelelő újragyártását vagy újrahasznosítását. 2022-ben valószínűleg a világ lakosságának több mint 75 százalékát érintik majd az ilyen jogszabályok, amelyek várhatóan jelentős hatással lesznek szén-dioxid-kibocsátásra is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.