A most induló magyar madárvédelmi kampány a füsti- és molnárfecskék fészkeinek megóvására fókuszál, kiemelt hangsúlyt helyezve a lakosság felvilágosítására, érzékenyítésére. Ennek jegyében pályázat is indul, ahol nemcsak telefont lehet nyerni, hanem az első helyezett rajza egy környezetbarát telefontokon köszön majd vissza.
Tavasszal debütált a Telenor, az Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) és a Cellect Hungary közös, az Év madarát ábrázoló mobiltelefontok-kollekciója, melynek a szervezetek szerint akkora sikere volt, hogy most hasonló módon indítanak figyelemfelhívó kampányt a veszélyeztetett madarak védelme érdekében.
A program középpontjában ezúttal a hazánkban védett füsti- és molnárfecskék állnak. Ezek a vonuló, sárfészeképítő madarak ősszel elhagyják a fészkeiket, majd tavasszal térnek vissza az otthonukba, elsősorban abba, amelyet korábban hátra hagytak. Éppen ezért a köztes időben is kiemelten fontos a lakóhelyeik megőrzése, megóvása.
„A hazai fecskeállomány 2000-2010 között összeomlott, az ezredforduló utáni első évtized végére a populáció csökkenése meghaladta a 60 százalékot. A tendencia sajnos nem fordult meg: ennek hátterében több ok is szerepel, köztük az élőhelyek átalakítása, az intenzív mezőgazdálkodás okozta környezetátalakítás és -szennyezés, a klímaváltozás hatásai és a fészkek elpusztítása. A fecskeállomány megtartásához alapvető feladat a fészkelőhelyek megóvása, fenntartása és lehetőség szerinti bővítése a lakossággal együttműködve” – mondta Orbán Zoltán, az MME szóvivője. Szerencsére az emberek tudatossága folyamatosan nő, és egyre kevesebb a fészekleverés, de a nagyobb beruházások esetében még mindig előfordul, hogy nem ügyelnek a lakóhelyekre. Épp ezért az élőhelyek megóvása mellett a lakosság tudatosítása, érzékenyítése is elengedhetetlen, hangsúlyozza a madárvédelmi szakértő.
A MediaMarkt és a Cellect korábbi kutatása alapján a megkérdezettek több mint 95 százaléka védi valamilyen tokkal a mobiltelefonját, és ha azonos ár mellett választhatna egy hagyományos és egy környezetbarát tok közül, a válaszadók 70 százaléka zöld tokot választana. Ezért a mostani kampányban fecskéket ábrázoló, környezetbarát tokokkal hívják fel a figyelmet a madarak lakóhelyének megőrzésének fontosságára. Ennek első lépéseként pályázatot hirdetnek a tokokon visszaköszönő grafika megtervezésére: a pályázat weboldalára szeptember 26-ig bárki feltöltheti grafikatervét a füsti- és molnárfecskék, vagy az élőhelyük megóvásának témakörében.
A beérkezett pályaműveket Czikkely Panni formatervező művész, az Év madarát ábrázoló mobiltok tervezője, Orbán Zoltán, az MME szóvivője, Fejes Bertold, a Cellect Hungary értékesítési és marketingvezetője, valamint Mészáros Attila, a Telenor Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója bírálja el.
A pályázati kiírás szerint a három legjobbnak ítélt grafikai terv benyújtója egy-egy iPhone 12, Samsung Galaxy S21 és Samsung Galaxy A52 mobiltelefon közül választhat, az első helyezett pályaműve pedig limitált szériás, 100 százalékban lebomló, növényi alapú anyagból készült telefontokokat fog díszíteni. E komposztálható kiegészítők Apple és Samsung telefonokra lesznek elérhetőek a Telenor webshopjában, és minden eladott darab vételárából 500 forint az MME monitoring programját és az egyesület élőhelyvédelmi programját támogatja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.