Ördögi kör a tanárok és a diákok között.
A tanárokat sújtó terhelés teljes kimerüléshez vezethet – ez nem újdonság.
Egy kanadai kutatás arra kereste a választ, milyen kapcsolatban áll a tanári stressz és a diákok pszichés stressz-szabályozása.
Eva Oberlének és Kimberly Schonert-Reichlnek, a vancouveri Brit-Kolumbiai Egyetem munkatársainak a Social Science and Medicine című lapban közölt vizsgálatában 400 kisiskolás és a tanáraik vettek részt.
A tanári kiégést kérdőívvel mérték, a gyerekeknél pedig nyálmintából állapították meg a stresszhormonnak is nevezett kortizol szintjét.
Az érzelmileg kimerültebb tanárok diákjaira jelentősen magasabb kortizolszint volt jellemző.
A szerzők arra következtettek, hogy a stressz fertőzésszerűen terjed a tantermekben.
Korábbi vizsgálatok a gyerekek magasabb kortizolszintjét tanulási és pszichés problémákkal hozták összefüggésbe.
A helyzet tehát egyfajta ördögi körként írható le: nem világos, hogy a tanári kiégés vagy a gyerekekre jellemző stressz indítja-e be a folyamatot, de mind megterhelőbb iskolai klíma a következmény.
Fizessen elő a HVG Extra Pszichológia magazinra, most sokféle kedvezmény várja.