A svájci társaság algoritmusa 80,58 százalékos valószínűséggel úgy ítélte, hogy a vitatott kép valóban a francia festőművész műve.
A vitatott, Női portré (Gabrielle) című festményen szereplő, fekete hajú és egy ismeretlen tárgyra jobbra tekintő hölgy rendkívüli módon hasonlít Pierre-Auguste Renoir festő Gabrielle című művére, amelyet a Sotheby’s aukciósház nemrég 100-150 ezer fontra becsült – írta a The Guardian londoni lap.
Műértők azonban nem értettek egyet abban, hogy a vitatott képet – amely egy svájci magángyűjtő birtokában van – valóban az impresszionista francia mester alkotta. Az Art Recognition svájci cég algoritmusa most azonban eldönteni látszik a vitát, mert 80,58 százalékos bizonyossággal úgy ítélte meg, hogy a Női portré (Gabriella) is Renoir festménye.
A cég Renoir 206 autentikus festményének lefényképezett változatával igyekezett „megtanítani” a mesterséges intelligenciát a festő stílusára. A pontosság kedvéért a képeket kisebb részekre is bontották, és azokat is megismertették az algoritmussal. Sőt a Renoir korában hasonló stílusban alkotó más festők művei is szerepeltek az oktatási programban.
Sok műértő azonban vitatja a módszer hitelességét, mondván, a mesterséges intelligencia csak annyira jó, mint a képek, amelyekkel kiképezték azt. Márpedig – hangzik az egyik ellenérv – az algoritmus képtelen a művek állapotának a vizsgálatára, hiszen számos eredeti festmény állaga sokat romlott az idők folyamán.
Carina Popovici, az Art Recognition igazgatója közölte, megérti a műértők félelmeit, de nem akarják a munkájukat feleslegessé tenni. A technológia – tette hozzá – inkább csak segédeszköz, amely hozzájárul a döntéshez, ha egy mű eredete valóban bizonytalan.