A digitális munkarendre való átálláshoz elengedhetetlen az adminisztrációs feladatok csökkentése, a határidős feladatok – köztük a NAT és a szakképzési reform – elhalasztása, és a tanároknak, szülőknek, diákoknak nyújtott segítség – írja a Civil Közoktatási Platform.
Az átállás hatalmas terhet jelent a pedagógusok többsége számára – emlékeztetnek. „Mindenkinek újra kell terveznie tanítási elképzeléseit, digitálisan elérhető tartalmak közül kell választania, technikai problémákkal kell megküzdenie.”
Az átállásra ráadásul a kormányzat nem biztosított időt – nem engedélyeztek a felkészülésre tanítás nélküli munkanapokat. Egyelőre nem kaptak a tanárok semmiféle technikai, tárgyi, információs, személyes segítséget – az Oktatási Hivatal oldalain elérhető „módszertani útmutató” rendszerezetlen listája és néhány önkéntes segítő e-mail címének közzététele méltatlan az EMMI és az ITM szakmai és anyagi lehetőségeihez – vélik.
Tudomásul kell venni szerintük, hogy a vészhelyzet megváltoztatja a fontossági sorrendeket: ne követeljék meg a szokásos adminisztrációt – annál is inkább, mert a túlterhelt informatikai rendszerek ezt sokszor nem is teszik lehetővé.
„Követeljük, hogy sürgősen vonjanak vissza minden olyan kötelezettséget, amellyel átalakításokat készítenek elő, vagy amelyek olyan feladathoz kötődnek, amelynek megvalósítását a vészhelyzet úgyis lehetetlenné teszi. Vonják vissza vagy legalábbis halasszák el a NAT bevezetését – a tiltakozásokban kifejtett érveken túl ezt az is indokolja, hogy az iskolák, a tanárok nem képesek most a pedagógiai programok átdolgozásával foglalkozni.”
Követeli továbbá a CKP, hogy
– gondolják át, a szakképzési reform mely elemeit lehetséges ebben a helyzetben bevezetni,
– vonják vissza az alternatív tantervek átdolgozásának kötelezettségét,
– intézkedjenek arról, hogy az elmaradó vizsgák, vizsgálatok, esetleges lezáratlan ügyek ne okozzanak kárt az érintetteknek,
– döntsenek az idei osztályozóvizsgákról és érettségi vizsgákról
– A tehermentesítés mellett sürgősen kezdjenek hozzá a digitális oktatást – különösen a kevésbé felkészült, kevésbé jól ellátott iskolákat, szülőket – segítő ajánlások, segédanyagok, intézkedések kidolgozásához.
„Tisztában vagyunk azzal, hogy a rendkívüli helyzetben a kormányzattól sem várható el, hogy mindenre legyen azonnali megoldás. Elvárható azonban a segítő hozzáállás, a halasztások lehetőségének bejelentése és a támogató rendszer elindítása, annak a pedagógus-, diák- és szülőtársadalomnak a támogatása, akik közreműködésével a kormány eddigi teljesítménye ellenére működni kezdhet a digitális oktatás Magyarországon” – zárul a CKP közleménye.