Kult hvg.hu 2013. május. 13. 11:11

Kulka kedden ír alá a Katonában

Kulka János úgy érzi, hogy egy régi álma teljesül: a budapesti Katona József Színház színészeként lép fel 2013 őszétől, miután otthagyja a Nemzetit.

„Nagyon szerencsés vagyok, olyan, mintha valaki vigyázna rám” – így éli meg Kulka János a budapesti Katona József Színházból érkező ajánlatot, aminek szerződését holnap, kedden írják alá a felek.

Kulka útja a Nemzetiből a Katonába azzal kezdődött, hogy Zsámbéki Gábor rendező, a Katona korábbi igazgatója megtudta: a színész kilép a Nemzeti Színház társulatából 2013 júniusában, azaz Alföldi Róbert távozásával. Zsámbéki szerepet ajánlott Henrik Ibsen: A nép ellensége című darabban, ahol egyelőre vendégként lép fel.

Túry Gergely

Máté Gábor, a Katona jelenlegi színigazgatója a darab premierbuliján lépett Kulkához, és „azt kérte, hogy nagyon komolyan beszéljünk. Én éppen a harmadik fröccsömnél tartottam, komolyan nem nagyon akartam beszélni,” de végül mégis elhangzott az ajánlat. A Máté-Zsámbéki-Ascher Tamás rendező hármas egyetértett abban, hogy Kulkának állandó társulati tagságot ajánlanak.

„Szerintem a hvg.hu-nak köszönhetem ezt a szerepet.” Tavaly decemberben jelent meg lapunkban Szentgyörgyi Rita interjúja a színésszel. Kulka úgy véli, hogy Zsámbéki innen értesült arról,hogy elhagyja a Nemzetit.

Ebben az interjúban hangzott el, hogy úgy döntött, nem kíván színészként munkát vállalni a Vidnyánszky Attila–Eperjes Károly páros Nemzetijében – és ekkor még nem volt alternatív ajánlat sem, döntése ugrás volt a sötétbe. Különös, hogy „egy határozott ’nem’ hány kedvező ’igent’ von maga után.” Azt hiszem, titkon mindig „arról álmodtam, hogy a Katonában játsszam.Nagyon szerencsés vagyok.”

Kulka a közelmúltban több olyan szerepet is kapott, ahol a korrupt és kegyetlen hatalom képviselője. A világszerte sikeresen értékesített A vizsga című filmben (r.: Bergendy Péter) az ötvenes évek titkosrendőrségének egyik intrikusát játssza, Kovács Márton–Mohácsi István–Mohácsi János: Egyszer élünk színdarabjában (r.: Mohácsi János), mint kommunista politikai tiszt jelenik meg, és az Ibsen-darabban is egy korrupt polgármestert alakít. „A színházban az igazság a lényeg, és ha valaki azt gondolja, hogy a színháznak nem a valóságról kell szólnia, az hatalmasat téved. Olyan politikust alakíthatok ebben a 19. századi darabban, mint a mai szekszárdi polgármester, akit a fellépés előtt a tévében láthattam, és azt magyarázza, hogy teljesen normális, hogy a húga is nyert a trafikpályázaton.”

Angyalok Amerikában – rendezte: Andrei Şerban
MTI / Mohai Balázs

A magyar valóság tehát kiváló forrás, automatikusan jelennek meg a híradóban látott politikusi gesztusok a szerepekben, mint például „amikor egy zavarban lévő miniszterelnök megpróbálja összehúzni, begombolni a zakóját a hasán.”

Úgy véli, hogy a III. Richárddal kezdődött az a korszak, amikor a gonosz politikusok sorát játszhatta, de eközben egyik szeretett darabja a Nemzetiben bemutatott Tony Kushner: Angyalok Amerikában (r.: Andrei Şerban).

„Egyelőre abban állapodtunk meg, hogy évente csak egy új szerepet játszom.” Vagyis a 2013–2014-es évadban A nép ellenségét már társulati tagként játssza, és ez március-áprilisban kiegészül egy újabb szereppel.

hvg360 Kiricsi Gábor 2024. december. 11. 19:30

„Egy 50-es kollégának mindez felfoghatatlan, szerinte ez így nem korrekt" – miért szoronganak a férfiak a munkahelyükön?

Ha egy férfi kevésnek érzi magát a pozíciójához, nem fog beszélni róla, ahogy arról sem, hogy igazából szeretné, ha a főnöke megdicsérné. A munkahelyi szorongások ellenszere az önazonosság lenne, de ennek elérése sem könnyű, ráadásul már szőke nős vicceket sem lehet mesélni. Miért szorong sok férfi amiatt, hogy mindene meglegyen, amikor már mindene megvan? Mit éreznek a női vezetők jelenlétében? Milyen, amikor az X-generációsok „no pain no gain” világa összefeszül a becsvágyó fiatalokéval? Újabb cikkünket olvashatják a férfiszorongásokról.