A koronavírus-járvány egész iparágakat döntött be vagy tett hosszú hónapokra parkolópályára. Azok a cégek azonban, amelyek kreatívak vagy merészek voltak, egy jól időzített húzással nemcsak hogy megúszták a forgalomcsökkenést, de még növelni is tudták azt. Nézzünk pár izgalmas példát a hogyanra.
A 2020. március 11-én hivatalosan is világjárvánnyá nyilvánított koronavírus fenekestül forgatta fel számos iparág piacát, példátlanul nehéz helyzetbe hozva a turizmus, a vendéglátás, a légi közlekedés, vagy éppen az autóalkatrész-forgalmazás piaci szereplőit. A pandémia nyomán kialakuló gazdasági visszaesés nyertesei közé tartoznak az eleve a házhozszállításra építő Amazon, a kényszerű bezártság alatt az embereket szórakoztató Netflix, az üzleti kommunikációt megmentő Zoom és úgy általában minden techvállalat, legyen szó hardverről, szoftverről, vagy szolgáltatásokról.
A Magyarországon is egyre népszerűbb, hosztolt e-kereskedelmi szolgáltatásokat nyújtó Shopify például a pandémiának köszönhetően vette át az amerikai e-kereskedelmi ranglista második helyét az Ebay-től (!), 51,4 milliárd dollárral növelve piaci kapitalizációját. A vírusnak voltak azonban olyan nem várt nyertesei is, akiknek elvileg főhetett volna a fejük a vírus okozta új gazdasági helyzetben. Ezeknek a vállalatoknak a története és a járványra adott ötletes reakcióik jó iskolát jelenthetnek minden vállalkozó számára.
Tradicionális szolgáltatás egy csavarral
A legtöbb offline médiaügynökség drasztikusan csökkenő megrendelésállománnyal volt kénytelen szembesülni, annál is inkább, mivel az emberek jó része ki sem tette a lábát a karanténidőszakban. A Terraboost Media viszont felismerte, hogyan hívhatja fel azoknak a figyelmét, akik a kevés nyitva tartó boltba mentek el: elkezdtek kézfertőtlenítővel felszerelt hirdetési felületeket gyártani és értékesíteni. Az elmúlt egy évben havi 3,7 milliárd megtekintést generáló beltéri “fertőtlenítős” plakátokkal mindenki nyert: a cég, a hirdető és a vásárlók is. A cég pedig a gyors reagálásnak és a nem mindennapi innovációnak köszönhetően nemcsak hogy nem dőlt be, hanem még növelte is forgalmát.
Új üzleti modell
Amikor a gazdaság leáll, sok ember kénytelen új bevételi források után nézni. Erre az igényre adott frappáns választ a magánmedencék bérbeadását kínáló, a medencék Airbnb-jeként aposztrofált Swimply, mely a nyilvános uszodák bezárását követően 4000 százalékot nőtt. A minőségi szabadidős programokhoz szokott amerikai társadalom a lezárások nyomán találkozott a hirtelen extra bevételeket kereső medencetulajdonosokkal, és már készen is volt a látványos siker receptje. Mivel a legtöbb medence kültéri, és a bérbeadók nagy része csak korlátozott számú vendéget fogadott, így a járványügyi korlátozások nem vonatkoztak a Swimply újdonsült üzleti modelljére, amivel a medencetulajdonosok pénzt csináltak, vendégeik pedig kicsit enyhíthették a bezártság okozta frusztrációt - közben pedig a Swimply tarolt.
Teljes gőzzel (és akvizícióval) előre
A többek között a Dellt és az Adobe-ot is ügyfelei között említő seattle-i rendezvényszervező, a Banzai Internationalelőremeneküléssel élte túl a pandémia hónapjait. A rendezvények és céges események, konferenciák szervezésére szakosodott középvállalat értékesítési tölcsére 2020. március közepére lenullázódott. A cég 31 éves ügyvezetője azonban egy online lebonyolított villámakvizíció keretében szőröstül-bőröstül felvásárolt egy kisebb, online események szervezésére szakosodott céget és a menedzsmentet a helyén hagyva immár ki tudta szolgálni a megváltozott piac igényeit. A kisebb vállalkozásnak technológiája volt, a Banzai-nak pedig nagy ügyfelei - csak össze kellett rakni a kirakós darabjait ahhoz, hogy mindenki jól járjon.
Új piaci szegmens online
Az Indiana állambeli Moriarty Gem Art ékszerkereskedés forgalmát a koronavírus szinte lenullázta. Nemcsak az üzletet kellett bezárniuk, de az otthon ülő embereknek ékszerekre sem volt szükségük többé a négy fal között. A tradicionális vállalkozás így jobb híján live videók formájában kezdett ékszer show-kat tartani, amit később az alapító, Jeff Moriarty egzotikus drágakőlelőhelyekre tett utazásainak videóival egészítettek ki. Csakhogy az új tartalomformátum nemcsak szélesebb tömegeket ért el, hanem felkeltette az egzotikus drágakövek gyűjtőinek figyelmét is; egy olyan piacét, amely korábban még csak nem is hallott a kis indianai üzletről. A vállalkozás többet adott el, mint korábban bármikor, és mikor 2020 júliusában végre újra nyithattak, az online ékszer show-kat akkor sem hagyták abba.
Innováció itthon - szolgáltatással
Itthon már hosszú évek óta van lehetőség online bevásárlásra, de a cseh hátterű Rohlik.cz magyar inkarnációja, a Kifli.hu épp a járvány előtt nyitott. A vállalat remekül ismerte fel, hogy a minőségi szolgáltatás záloga a maximumig optimalizált és ügyfélközpontú logisztikában rejlik. A járvány betörésével a piacon csak épp hogy megjelenő magasabb szolgáltatási színvonal tömegeket vonzott és megtízszerezte a vállalat forgalmát. A járvány elcsendesedésével a minőségi szolgáltatással elkényeztetett vásárlók pedig nem pártoltak el, így a Kifli.hu jelenleg is két számjegyű növekedéssel számol. Vannak, akiknek költözéskor már szempontként merül fel, hogy új lakhelyükre kiszállít-e a cég. Ezt hívják márkahűségnek, ami a gazdasági oldalon elképesztően magas, hosszútávú ügyfélértéket és gyors növekedési lehetőséget eredményez.
Az, hogy egy - bármilyen okból bekövetkező - gazdasági visszaesés mely iparágakat, mikor és hogyan érinti, az leggyakrabban nem jelezhető előre, és sokan betudják a szerencse kérdésének. De, ahogy a mondás tartja: mindig a jó játékosnak van szerencséje. Világjárvánnyal, vagy anélkül.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.