Homlok Zsolt a hazai vasútfejlesztés legújabb kori reneszánszáról ír.
Többször írtunk már a Vasútvill Kft.-ről. Például akkor, amikor a balatoni projektjükről számoltunk be, vagy akkor, amikor a cég a MÁV-val közösen kezdett építkezni. A cég Homlok Zsolté, Mészáros Lőrinc vejéé, az első fotót, ami Homlokról és Mészáros Lőrinc Ágnes nevű lányáról készült, ide kattintva éri el.
Homlok most az egyik Mediaworks-lapban, a Világgazdaságban közöl véleménycikket – a vasútépítésről. A VG Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik.
Homlok azt írja, Magyarországon jelentős vasútfejlesztések valósultak meg, amióta az EU rájött a fejlesztés szükségességére. A fejlesztésben elsősorban olyan vállalatok vettek részt, amelyek „képesek voltak mobilizálni a belső erőforrásaikat, kiaknázni szellemi, innovációs potenciáljukat”. Homlok hozzáteszi: „örömhír, hogy – a nagy nemzetközi szereplők mellett – ezek a cégek magyar tulajdonosi háttérrel, magyar alkalmazotti gárdával, jelentős részben magyar technológiával felvértezve kapcsolódtak be a hazai vasútfejlesztés legújabb kori reneszánszába”.
A vállalkozó reformokat is sürget, a szakképzés és a gyakorlatik oktatás terén, de a közbeszerzési feltételeket, kiírásokat is újra kellene gondolni szerinte:
Ma a pályázati kiírások értékelési rendszere egydimenziós, jellemzően csak az ajánlati árra koncentrál, miközben nem kellő súllyal veszi figyelembe a 21. század társadalmi-gazdasági viszonyai között felértékelődő holisztikus szempontokat.
A vasúti infrastruktúra sűrűsége, technológiai színvonala fontos gazdaság-, társadalom-, és nemzetstratégiai kérdés. „Az az ország, amelyik ezt nem kellő hangsúllyal kezeli, a leszakadást kockáztatja” – zárja írását.
(Kép: Homlok balra, jobbra Mészáros lánya.)