Komoly hátránnyal kell számolnia, ha nem tudja, milyen papírokra van szüksége munkaviszony létesítésekor. A munkavállaló ugyanis kötelezhető korábbi munkahelyi papírjainak a bemutatására/átadására, másrészt jól felfogott érdeke, hogy tudja igazolni például a biztosítási jogviszonyát vagy azt, hogy nincs tartozása. Mire hivatkozhat a munkáltató, illetve a munkavállaló?
A munka törvénykönyvéről szóló törvény alapján a munkavállaló munkaviszonya megszüntetésekor (megszűnésekor) munkakörét az előírt rendben köteles átadni és a munkáltatóval elszámolni. A munkakörátadás és az elszámolás feltételeit a munkáltató köteles biztosítani.
Ezen túlmenően a munkaviszony felmondással történő megszüntetésekor legkésőbb az utolsó munkában töltött naptól, egyébként legkésőbb a munkaviszony megszűnésétől számított ötödik munkanapon a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat.
Az Mt. nem határozza meg konkrétan azokat az elsősorban adó és társadalombiztosítási jellegű igazolásokat, amelyeket ki kell adni – írja az Adózóna. Ezeket ugyanis jelenleg külön törvények részletezik. Ilyen az adó adatlap, a járulékigazolás, tb-kiskönyv, jövedelemigazolás egészségbiztosítási ellátáshoz, igazolólap munkanélküli ellátáshoz, igazolás bírósági végrehajtásról, illetve a teljesítményértékelés. Na, erre mind szüksége van, különben bajosan létesíthet új munkaviszonyt.