Hamarosan gyökeresen átalakul a fogyasztás – ilyen lesz
Egyre gyorsabban terjed Magyarországon is az új fogyasztási "technológia", a megosztás, amivel elvileg mindenki jól jár, a fenntarthatóság is erősödik és a GDP sem rongálódik.
Itthon még újdonságnak számít, a világ fejlettebb részén már trend a termékek és szolgáltatások közösségi megosztásán alapuló fogyasztása. Már Magyarországon is több tucat megosztáson alapuló netes platform létezik, amelyek használatával a résztvevők szinte észrevétlenül válnak ökotudatos fogyasztókká. A megosztáson alapuló gazdaság lényege három fő ismérvében rejlik: egyfelől változik a fogyasztói attitűd, azaz fontosabb a termék vagy szolgáltatás elérése, mint birtoklása, e mellett az online technológiák lassan mindent visznek, végül a személyek közötti szerveződés, ami kikerüli a megszokott értékesítési útvonalakat – mondja a kezdeményezéseket összefogó OuiShare magyar alapítója, Berkovics Dalma a Tudatos Vásárlók Egyesülete internetes magazinjának.
Mi az a OuiShare? |
Az OuiShare, a különféle, közösségi fogyasztáson alapuló platformok mögött álló, magánembereket, startup cégeket, kutatóintézetek összefogó hálózattörténete is közösségi fogyasztással kezdődött: egy párizsi asztaltársaságból nőtte ki magát. A non-profit szektorban dolgozó fiatal értelmiségi alapítók 2011 őszén kezdtek ötletelésbe. Az egyik alapító egy blogot is indított, amiben összefoglalta a megosztáson alapuló platformokkal kapcsolatos legfontosabb kérdéseket. |
Talán a telekocsi rendszere a legismertebb. Itt arról van szó, hogy egy hosszabb út során a "sofőr" útitársat találhat magának, aki beszáll a költségekbe. A cserebere, illetve a pénzügyi ellenértéken alapuló modellek is a megosztás alapú gazdaság részét képezik. Vannak teljesen ingyenes, kölcsönösségen alapuló platformok, ahol valaki ads valamit, majd valakitől, valahol, nem feltétlenül attól, akinek adtott, a rendszeren belül visszakap valamit.
Emellett vannak olyan megosztáson alapuló szolgáltatások, ahol valamilyen ellenértéket kérnek. Például van egy olyan szoba, amit nem használnak, azt kiadják a turistáknak az Airbnb.com-on, persze jóval olcsóbban, mint egy szálloda.
Bár első látásra a megosztáson alapuló fogyasztás sértheti a nagy cégek gazdasági érdekeit, a multik is igyekeznek rácsatlakozni az új trendre. Az amerikai Walmart új szolgáltatásának lényege, hogy ha online rendelsz tőlük valamit, akkor azt már nem csak a Walmart szállítja ki neked, hanem megtehetik az éppen a Walmartban vásárlók is. Végső soron a vásárló és a cég is pénzt spórol ezzel, ráadásul a kiszállító vevő is jól jár. Eközben jóval kevesebb benzin fogy, kevésbé környezetszennyező a rendszer. Fenntarthatóbb, alacsonyabb a környezetterhelése, ugyanakkor nem direkt környezetvédő érvekkel próbálja eladni magát, hanem azzal, hogy szimplán olcsóbb és gyorsabb.
Magyarországon jelenleg 20-25 működő platformról lehet beszélni. Általánosságban igaz, hogy a nyugatihoz képest a hazai viszonyok sem mások, az itteni platformoknak is hasonló kihívásokkal kell szembenézni: hogyan alakul a bizalom, hogyan jön létre a kereset és kínálat egyensúlya, és hogy viszonyul az állami szabályozás ezekhez a megosztáson alapuló üzletekhez.
A megosztás alapfeltétele az internet, okostelefon megléte és kihasználtsága, ami Magyarországon még relatíve alacsony. A lakosság mérete miatt Budapest az egyetlen szóba jövő város, de még itt is nehezen érhető el a kritikus tömeg.
További részleteket itt lehet olvasni.