Tartja piacvezető szerepét a kiskereskedelemben a Tesco, mögötte a CBA és a Coop következik, amelyek szintén megőrizték 2010-es pozícióikat – derül ki a Nielsen 2011-es felméréséből.
A kirívóan alacsony fogyasztói bizalom ellenére az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum bolti eladása mennyiség szempontjából tavaly mindössze 1 százalékkal csökkent az előző évhez képest – derül ki a felmérésből, amit a Trademagazin.hu ismertetett. Mivel az átlagárak 5 százalékkal emelkedtek, az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele 4 százalékkal bővült, egyik évről a másikra.
Európában ezzel együtt is Magyarországon legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index: A legutóbbi negyedik negyedévben 30 pontot ért el, amikor az európai átlagos index 72 pontot. Ezzel egyidőben például szomszédaink közül Horvátországban 43, Romániában 59, Ukrajnában 70, Ausztriában 90 pontos indexet regisztrált a Nielsen.
“Sok minden átalakult az FMCG kiskereskedelmben tavaly, de a toplista élmezőnye nem változott”.Ahogy a 2010. évi rangsor értékelésekor, úgy 2011-re is érvényes e megállapítás. A piacvezető Tesco a 2010. évi 666,5 milliárd után 705,2 milliárd forint forgalmat ért el a 2011. március-2012. februári üzleti évben. Utána következik 2011-ben a CBA 565, míg a Coop 510 milliárd forinttal. Előbbi bevétele növekedést, utóbbié pedig stabilitást jelent éves összehasonlításban.
A toplistán három helycserét regisztráltak. A Lidl az Auchan elé került, a rangsor hatodik helyére. Az Aldi a drogerie marktot előzte,
és a tizenegyedik helyet foglalja el. A Rossmann pedig most tizenharmadik, mivel a Match-nál nagyobb lett a bevétele, az elmúlt év során.
Tükrözi az FMCG vállalatok aktivitását a tévé-reklámok költési toplistája is. Hazánk tévé-csatornái múlt évben 3,38 millió reklámot sugároztak. Ebből több mint egyharmad, 1,27 millió jutott a napi fogyasztási cikkek gyártóira. A Nielsen közönségmérése szerint a teljes piaci rangsor első tíz helyezettje között tavaly is, tavalyelőtt is kilenc olyan cég végzett, amely élelmiszert vagy háztartási vegyiárut állít elő.
FMCG termékek tévében való reklámozására múlt évben legtöbbet a következők költöttek: Reckitt Benckiser, Procter&Gamble, Unilever, Danone, Henkel, L’Oréal és Kraft Foods. Hipermarketek és élelmiszerláncok reklámjait hazai tévé-csatornák tavaly 87,8 ezerszer sugározták. Ez 10 százalékkal haladja meg az előző évit. Az érdekelt vállalatok listaáron számított tévé-reklámköltése pedig 13 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. A szektorban tévéreklámra listaáron legtöbbet a következő vállalatok költöttek múlt évben: Spar, Tesco, Lidl, Aldi, Auchan, Reál, Coop és CBA.
A 19 544 magyarországi élelmiszerbolt kevesebb mint fele, 47 százaléka tartozik valamilyen lánchoz. A láncok összesen 9175 üzlete fedi le az élelmiszerkereskedelem 90 százalékát, a háztartási vegyiáru és kozmetikum Nielsen által mért, mintegy 305 milliárd forintos forgalmából pedig 97-97 százalékkal részesedtek tavaly is, egy évvel korábban is.
A régióban a hipermarketek leggyakoribb látogatói a magyarok (a szlovákok mellett). A megkérdezés előtti négy hét során a magyarok átlag 3,6 lánc üzleteit keresték fel. Ezzel középen állnak régiónkban. Élelmiszerüzletben “nagy” bevásárlást havonta bonyolít le a magyar válaszadók 39 százaléka, ahogyan egy évvel korábban is. Hetenként a tavalyelőtti 29 után most 31 százalék.