Vállalkozás Izsák Norbert 2012. február. 14. 08:21

Coaching: fegyelmezés vagy jutalom?

Az elmúlt napokban sátoros ünnepet tartottak a hazai coachok: előbb egy továbbképzésen, majd a legnagyobb magyarországi coaching konferencián büszkélkedtek kiemelkedő eredményeikkel.

Van mire fennhordani a coach-orrt: válság ide, pénzügyi megszorítások oda, a coaching továbbra is olyan hívószó, amire a racionalizálásban megkérgesedett szívű vezérigazgatók még mindig áldoznak. Legalábbis ezt állítja Frank Bresser, a HR Global díjával 2011-ben kitüntetett német coaching guru, aki a Coaching Határok Nélkül – Magyarországra rendszeresen coach-nagyágyúkat szállító – sorozaton osztotta meg tapasztalatait a hazai érdeklődőkkel.

Bresser szerint egyre több cég ismeri fel a coaching jelentőségét, és egyre többen nyúlnak egyre mélyebben a zsebükbe, hogy az unalmas, esetleg kevéssé hatékony tréningek helyett a személyes változást, fejlődést szerintük inkább lehetővé tevő coachingba fektessenek. Bresser egyik újító gondolata egyébként az, hogy a szervezetek értékelésekor megkülönbözteti egymástól a coaching szemléletű céges kultúrát a coaching attitűdű szervezetektől. Utóbbi – legalábbis Bresser szerint – homokra épített cég.

Egy-egy válság, probléma esetén ugyanis a coaching hozzáállás semmivé foszlik, nagy bajban az emberek reflexszerűen visszatérnek a hagyományos főnök-beosztotti viszonyhoz, mondhatni „bekeményítenek”. Ezzel szemben a coachingot általános szemléletként elsajátító vezetők és szervezetek már annyira átitatódtak a másikat segítő, motiváló lelkülettel, hogy innen szinte már semmi nem tudja kimozdítani őket.

sxc

Fegyelmezés helyett jutalmazás?

Ebben persze sok munka van. Az is a szemléletet alakítja például, ha a szervezeten belül nem fegyelmező eszközként használják a coachingot. Sok vezető ugyanis csak akkor nyúl a coach telefonszáma után, ha valamelyik beosztottja „nem hozza a számokat”, tehát nyilván segítségre van szüksége. Nincs ezzel különösebb probléma, ám ha ez szivárog le a céges kultúrába, akkor az alkalmazott pontosan tudja, hogy csak akkor kap személyes edzőt, ha rosszul teljesít. Ellenben ha prémiumként kapja a jól teljesítő munkatárs a drága coachot, akkor ezzel tudat alatt azt kommunikálja a cég, hogy a legjobbaknak lehetőséget teremt arra, hogy még jobbak legyenek.

Izgalmas volt látni, ahogyan Bresser irányítása alatt a csoportfoglalkozásokon azon izzadtak az öltönyös tanácsadók, hogy egy képzeletbeli bank problémáira coaching megoldásokat dolgozzanak ki. Néhány támpont azért adott volt: a problémafelvetés szerint az alkalmazottak sokat vitáznak a cég belső értékein, a tehetséges alkalmazottak falkában hagyják el a bankot, míg a túlzott stresszre is sokat panaszkodnak az egymással szemben egyre bizalmatlanabb munkatársak, a felső vezetésből pedig fájóan hiányoznak az úgynevezett „soft skillek” – tehát az értő, odafigyelő kommunikáció, az empátia és az érzelmi intelligencia egyéb megnyilvánulásai. Ha az olvasó netán felismerni véli saját munkahelyének jellemzőit, ez nem csupán a véletlen műve: szervezetfejlesztő közhely, hogy erős, pozitív belső céges kultúra hiányában a fenti szimptómák jelennek meg válság, külső bizonytalanság esetén.

A coachok persze beleadtak apait-anyait, külső és belső coachinggal, teamcoachinggal, coaching stílusú vezetéssel és még féltucatnyi egyéb eszközzel, lehetőséggel kívánták orvosolni a helyzetet. Eközben többen éles szemmel arra is rámutattak: amennyiben a problémahalmaz a HR-szintjén marad, és a vezetők nem ismerik fel, hogy nekik is változtatni kell addigi menedzsermódszereiken, szemléletükön, minden tréning, coaching csupán pusztában kiáltott szó marad, és nem sikerül hosszútávon megoldani a szervezet gondjait.

sxc

A személyes ajánlás számít

„Szakítani kell a problémaközpontú coachinggal” – ez már másnap, a Gerbaud Házban megtartott IV. Magyarországi Coaching Konferencián hangzott el. A mintegy 150 résztvevőt – és a coaching-irányzatok témájában szervezett kerekasztalt, amelyen a fenti megállapítás is elhangzott – Szelecki Zsófia, a DGS Global Kft. ügyvezetője moderálta. Szakértők szerint éppen ez lehet a coaching egyik új irányvonala: nem csak akkor kell ijedten coachért nyúlni, ha valami gond van a cégnél, hanem érdemes egy komplett stratégiát kiépíteni, például az újonc menedzserek (tovább)képzésére, coachingolására.

A konferencián Komócsin Laura coach-guru ismertette a DGS Global friss kutatásának az eredményeit is. A válaszokból kiderült, hogy jelenleg a változás-elősegítés, az együttműködés-javítás és a zöldfülű menedzserek továbbképzése a legfelkapottabb coaching slágertémák. Az is kiderült, amit már eddig is sokan sejtettek: hiába van ütős honlapja és lehengerlő beszélőkéjű ügyvezetője egy coaching cégnek, az ügyfelek 90 százaléka nem ezek, hanem ismerősök ajánlása alapján választ magának személyi edzőt.

Sport Balizs Benedek 2024. december. 31. 20:00

Garantált a libabőr – ezek voltak az év legszebb magyar sportpillanatai

Utolsó másodperces magyar gólok az olimpián, a foci- és a kézilabda-Eb-n, a férfi párbajtőrözők aranytussal megnyert döntője, példátlan holtverseny női 1500 gyorson, a „semmiből jött” aranyérem taekwondóban és Milák Kristóf olimpiai bajnoki címet érő benyúlása. Csak néhány pillanat az év legszebb magyar sportsikereiből, amelyeket most képekkel és videókkal elevenítünk fel.