A legfrissebb lízingpiaci adatok alapján 2011-ben tovább szűkült, 100 milliárd forint alá csúszva évtizedes negatív rekordot döntött a lakossági gépjármű-finanszírozási piac. Az ágazatot a flottafinanszírozás tartja életben.
A lakossági gépjármű-finanszírozási piac válsága 2011-ben tovább mélyült, miközben az ügyfelek hitelfelvételi kedve nem mozdult el a mélypontról, sőt, a korábbi évekhez képest tovább csökkent - közölte a Lombard Lízing Csoport közleményében. A szektor összes kihelyezése az elmúlt 10 év óta tavaly csúszott először 100 milliárd forint alá, 96,72 milliárdra. Ez 10 százalékot meghaladó csökkenés 2010-hez viszonyítva, míg közel 85 százalékos csökkenés a válságot megelőző utolsó "békeévhez", 2008-hoz képest.
A Lombard Lízing Csoport szerint a csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac tavalyi, összesen 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll. Az új autók finanszírozásában pedig szinte egyáltalán nem történt elmozdulás 2010-hez képest.
A közlemény szerint a flottafinanszírozás bővült, a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. 2008-ban a teljes gépjármű-finanszírozási szektoron belül a flotta aránya alig érte el a 10 százalékot. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás – véli a Lombard Lízing.
A Lombard szerint a 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyíltvégű lízing havi díjainak áfatartalma január 1-től levonhatóvá vált. A közlemény szerint, ez a változás – különösen, ha a makrokörnyezet pozitív változásaival párosul – várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást.
A lakosság gépjármű-vásárlási, és ehhez kapcsolódó hitelfelvételi kedve azonban még mindig mélyponton van; a 2011 utolsó két negyedévében tapasztalt további csökkenést figyelembe véve pedig egyelőre a kilátások sem javultak.